Humboldt-Universität zu Berlin - Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät - Inklusion - Bildung - Schule

Postgraduates

Matthias Olk

Florian Schrumpf

First State Examination Primary School Teaching (Mathematics, German, Ethics)
& M. A. „Religion and Culture“

Contact: Matthias.Olk@hu-berlin.de

 

Topic

The Ethics of Inclusion. Reconstructions of the Professional Ethos of Primary School Teachers in Terms of Inclusion.

Abstract

Increasingly primary schools are claiming to be ‘inclusive’ in their self-descriptions. In these occasionally programmatic contexts inclusion appears as a thick ethical concept. The project focuses on educational actors operating under the claim of inclusion at primary schools. It follows Bourdieu’s distinction (2015) between theoretical Ethics and practical Ethos. In cross- section of the ethical level questions of recognition/Anerkennung are emerging – from pedagogical (e.g. Prengel 2019) as well as from perspectives of political philosophy (e.g. Honneth 2018, Butler 2010). At the level of Ethos in praxeological conceptualization the focus shifts to the actors’ action-guiding “everyday morality [Transl. MO]” (Papilloud 2003) – a habitual self-positioning in the social space. In the language of Praxeologische Wissenssoziologie (Bohnsack 2017) as a meta-methodology of the Documentary Method this perspective takes into account the notorious tension between norms and habitus. The main data basis are biographical interviews conducted with teachers, educational staff and school principals at primary schools with and without inclusive claims. The aim of the project is the reconstruction of types of ethos and their aetiology under professionalization in praxeological perspective (Bohnsack 2020), thus delivering an empirical perspective on the ethical character of the claim to inclusion.

Publications

Olk, M. & Moldenhauer, A. (in Vorbereitung). Zur Rekonstruktion der Selbstdarstellung einer Schule als "Eine Schule für ALLE". In T. Dietze, D. Gloystein, V. Moser, A. Piezunka, L. Röbenack, L. Schäfer, G. Wachtel, & M. Walm (Hrsg.), Inklusion – Partizipation – Menschenrechte: Transformationen in der Teilhabegesellschaft? 10 Jahre UN-Behindertenrechtskonvention - Eine interdisziplinäre Zwischenbilanz. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, o.S.

Olk, M. (2019). Inklusion und islamischer Religionsunterricht. Systemtheoretische, theologische und religionspädagogische Perspektiven auf ein unklares Verhältnis. In Y. Sarıkaya, D. Ermert & E. Öger-Tunç (Hrsg.), Islamische Religionspädagogik: didaktische Ansätze für die Praxis (S. 149-169). Münster: Waxmann.

Co-Autor der Schulbuchreihe: Sarıkaya, Y.; Aygün, A. (Hrsg.). (2017, 2018). Staunen und Verstehen. Islamischer Religionsunterricht in der Grundschule. Wassenberg:Schulbuchverlag Anadolu.

Olk, M. (2017). Émile Durkheims Religionsverständnis. Kernelemente, Kritik,Rezeption und Aktualisierbarkeit für die junge kritische Religionswissenschaft. Zeitschrift für junge Religionswissenschaft[Online] 12/2017. Online erschienen am 23. November 2017. URL: http://journals.openedition.org/zjr/875.

Contributions to Conferences and Workshops

06/2019 „Inklusion und islamischer Religionsunterricht“. Workshop an der Professur für Islamische Theologie und ihre Didaktik. JLU Gießen.

06/2019 „Jenseitsvorstellungen von Grundschüler*innen. Empirische Befunde & Pädagogische Implikationen“. Vortrag im Rahmen des Workshops „Der Umgang mit Sterben und Tod in der Volksschule“. KPH Wien/Krems.

02/2019 „Die Selbstdarstellung einer Schule als ‚Schule für ALLE‘ – Eine rekonstruktive Fallstudie“. Vortrag im Rahmen der Inklusionsforscher*innentagung (IFO) 2019. Gemeinsam mit Anna Moldenhauer. Berlin.

Dokumentarische Schul- und Unterrichtsforschung (06/2019). Ein Werkstattgespräch mit PD Dr. Matthias Martens (Halle). Gemeinsam mit Swantje Peter. 06.Juni 2019. Berlin.

Olk, M. (04/2020). Praxeologische Wissenssoziologie und Dokumentarische Methode: Komparative Analyse und Typenbildung. Ein Werkstattgespräch mit Prof. Dr. Tanja Sturm (Halle-Wittenberg). Gemeinsam mit Swantje Peter. 03.04.2020. Berlin.