Direkt zum InhaltDirekt zur SucheDirekt zur Navigation
▼ Zielgruppen ▼

Humboldt-Universität zu Berlin - Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät - Mathematik in der Primarstufe

Publikationen (Co-Autorenschaften)

  • Pohle, L., Hosoya, G., Loftfield, C., & Jenßen, L. (2019). Indicators measuring preschool teachers' stimulation quality - theoretical background and empirical testing. Zeitschrift für Pädagogik, 4, 525-541.
  • Cooke, A., Jenßen, L., & Norén, E. (2019). Mathematics initial teacher education programs in Sweden, Germany, and Australia. In G. Hine, S. Blackley, & A. Cooke (Eds.), Mathematics Education Research: Impacting Practice (Proceedings of the 42nd annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia). Perth: MERGA.
  • Thiel, O. & Jenßen, L. (2018). Affective-motivational aspects of early childhood teacher' students knowledge about mathematics. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 512-534.
  • Wessels, I., Rueß, I., Jenßen, L., Gess, C., & Deicke, W. (2018). Beyond cognition: Experts' view on affective-motivational research dispositions in the social sciences. Frontiers in Psychology, 9(1300). doi: 10.3389/fpsyg.2018.01300
  • Blömeke, S., Thiel, O. & Jenßen, L. (2017). Before, during and after examination: development of prospective preschool teachers’ mathematics-related enjoyment and self-efficacy. Scandinavian Journal of Educational Research. doi: 10.1080/00313831.2017.1402368
  • Blömeke, S., Dunekacke, S. & Jenßen, L. (2017). Cognitive, educational and psychological determinants of prospective preschool teachers’ beliefs. European Early Childhood Education Research Journal, 6, 885-903. 
  • Blömeke, S., Jenßen, L., Grassmann, M., Dunekacke, S., & Wedekind, H. (2017). Process mediates structure: Relation of preschool teacher education and preschool teachers' knowledge. Journal of Educational Psychology, 109, 338-354.
  • Dunekacke, S., Jenßen, L., Eilerts, K., & Grassmann, M. (2017). Operationalisierung des mathematikbezogenen Wissens angehender frühpädagogischer Fachkräfte. In S. Schuler, C. Streit & G. Wittmann (Hrsg.), Perspektiven mathematischer Bildung im Übergang vom Kindergarten zur Grundschule (S. 207-222). Wiesbaden: Springer Spektrum.
  • Blömeke, S., & Jenßen, L. (2016). A question of validity: Clarifying the hierarchical nature of teacher cognition. In M. Rosén, K. Yang Hansen & U. Wolff (Eds.), Cognitive abilities and educational achievement: measurement and determinants. A Festschrift in honor of Jan-Eric Gustafsson (pp. 89-110). Cham: Springer International.
  • Dunekacke, S., Jenßen L., Eilerts, K., & Blömeke, S. (2016). Epistemological beliefs of prospective preschool teachers and their relation to knowledge, perception, and planning abilities in the field of mathematics: a process model. ZDM Mathematics Education.
  • Blömeke, S., Jenßen, L., Dunekacke, S., Suhl, U., Grassmann, M., & Wedekind, H. (2015). Leistungstests zur Messung der professionellen Kompetenz frühpädagogischer Fachkräfte. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 29(3-4), 177-191.
  • Dunekacke, S., Jenßen, L., & Blömeke, S. (2015). Mathematikdidaktische Kompetenz von Erzieherinnen und Erziehern. Validierung des KomMa-Leistungstests durch die videogestützte Erhebung von Performanz. Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft 61, 80-99.
  • Dunekacke, S., Jenßen, L., & Blömeke, S. (2015). Effects of mathematics content knowledge on pre-school teachers' performance: a video-based assessment of perception and planning abilities in informal learning situations. International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 267- 286.

 

Vorträge und Poster

  • Jenßen, L., Hosoya, G., Eilerts, K., Eid, M., & Blömeke, S. (2019). Emotion oder Wissen - was zählt? Der Einfluss von Mathe-Angst und mathematischem Fachwissen von frühpädagogischen Fachkräften auf die mathematische Kompetenzentwicklung von Kindern. 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Köln.
  • Jenßen, L., Bruns, J., Eichen, L., Eilerts, K.,  Eid, M., & Blömeke, S. (2018). Der Einfluss von Mathe-Angst auf situationsspezifische Fertigkeiten im Bereich Mathematik bei frühpädagogischen Fachkräften. 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Basel (Schweiz).
  • Jenßen, L. & Thiel, O. (2017). Variability and effects of preservice preschool teachers’ math anxiety during the exam period. Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Tampere, Finland.
  • Jenßen, L. & Thiel, O. (2017). Variabilität und Einfluss von Mathe-Angst auf die Prüfungsleistung im Fach Mathematik bei angehenden Erzieherinnen. 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Heidelberg.
  • Jenßen, L., Eilerts, K., Koinzer, T., Schmude, C., & Blömeke, S. (2016). Development and validation of a test battery assessing preschool teachers' professional competence in the field of mathematics. 13th International Congress on Mathematical Education, Hamburg.
  • Eilerts, K., Jenßen, L., Eid, M., Koinzer, T., Rasche, J., Szczesny, M., Jegodtka, A., Schmude, C. & Blömeke, S. (2016). From KomMa to Pro-KomMa: convergent, discriminant and prognostic validity of competence models and assessments of preschool teacher education. 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Berlin.
  • Jenßen, L. & Blömeke, S. (2016). Bedeutung, Struktur und Niveau des pädagogischen Wissens bei angehenden frühpädagogischen Fachkräften. 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Berlin.
  • Vogel, S., Jenßen, L., Dunekacke, S., Grassmann, M., Koinzer, T., Wedekind, H., Schmude, C., & Blömeke, S. (2015). Entwicklung und Validierung eines Leistungstests zur Messung professioneller Kompetenz von angehenden frühpädagogischen Fachkräften im Bereich Mathematik. 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Bochum.
  • Jenßen, L., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2015). Zusammenhänge von mathematikdidaktischem Wissen und mathematischem Fachwissen angehender Erzieher/-innen unter Berücksichtigung von Intelligenz. 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Bochum.
  • Jenßen, L., Dunekacke, S., Vogel, S., Wedekind, H., Schmude, C., Grassmann, M. & Blömeke, S. (2015). Development and Validation of a Test Battery Assessing Preschool Teachers’ Mathematical Content Knowledge, Mathematics Pedagogical Content Knowledge and General Pedagogical Knowledge. AERA 2015 Annual Meeting, Chicago, United States of America.
  • Jenßen, L., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2015). How Stable or Variable Are Student Teachers' Mathematical Content Knowledge and Mathematics Anxiety? An Application of Latent State-Trait Theory. AERA 2015 Annual Meeting, Chicago, United States of America.
  • Jenßen, L., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2015). Eine Latent State-Trait Analyse des Zusammenhangs mathematischen Fachwissens und Mathe-Angst bei angehenden Erzieher/innen. 49. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Basel, Schweiz.
  • Jenßen, L., Hoegl, J., Glieden, B., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2014). The Natural Variability of Preschool Teachers’ Mathematical Content Knowledge and Mathematics Anxiety. An Application of Latent State-Trait Theory. International Conference on „Modeling and Measuring Competencies in Higher Education“, Mainz. (Poster: 1. Platz)
  • Jenßen, L., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2014). Mathematisches Fachwissen und Mathe-Angst bei angehenden Erzieher/-innen. Eine Untersuchung unter Berücksichtigung der Latent-State-Trait-Theorie. 79. Tagung der Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung, Hamburg.
  • Jenßen, L., Dunekacke, S., Baack, W. & Blömeke, S. (2014). The Relationship of Preschool Teachers’ Mathematics Knowledge and Mathematics Anxiety. An Application of Latent State-Trait Theory. Fourth Meeting of the EARLI SIG “Educational Effectiveness”, Southampton, United Kingdom.
  • Jenßen, L., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2014). Das Zusammenspiel von mathematischer Kompetenz und Mathe-Angst bei angehenden Erzieher/-innen. Eine Latent-State-Trait-Analyse. 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Frankfurt am Main.
  • Jenßen, L., Dunekacke, S., & Blömeke, S. (2013). Mathematical Competence and Mathematics Anxiety - A Latent State-Trait Analysis. International Colloquium for Young Researchers, Mainz.
  • Jenßen, L., Dunekacke, S., Baack, W., Tengler, M., Wedekind, H., Grassmann, M., & Blömeke, S. (2013). Validating an assessment of pre-school teachers‘ mathematical knowledge. 37th Conference of the Group for the Psychology of Mathematics Education, Kiel.
  • Jenßen, L., Dunekacke, S., Baack, W., Tengler, M., Wedekind, H., Grassmann, M., & Blömeke, S. (2013). Structure, level and development of professional competencies of pre-school (Kindergarten) teachers in the field of mathematics. 37th Conference of the Group for the Psychology of Mathematics Education, Kiel. (Poster)