Humboldt-Universität zu Berlin - Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät - Mathematik in der Primarstufe

Publikationen (Co-Autorenschaften)

  • Gildehaus, L. & Jenßen, L. (2023). Replication of a positive psychology intervention to reduce mathematics related shame. In M. Ayalon, B. Koichu, R. Leikin, L. Rubel, & M. Tabach (Eds.), Proceedings of the 46thConference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 371-378). PME 46.
  • Grave-Gierlinger, F., Jenßen, L., & Eilerts, K. (2023). Eine Untersuchung der Selbstwirksamkeitserwartung von Lehramtsstudierenden bezogen auf den Einsatz digitaler Medien im Mathematikunterricht aus Perspektive der Control-Value Theory. In M. Baum, K. Eilerts, G. Hornung, J. Roth, & T. Trefzger (Hrsg.), Die Zukunft des MINT-Lernens - Band 1: Perspektiven auf digitalen MINT-Unterricht und Lehrkräftebildung (S. 91-104). Springer Spektrum.
  • Lautenbach, C. & Jenßen, L. (2023). Does parents‘ education make a difference? Comparing psychological resources of first- and second-generation students in German higher education. In L. Jenßen, D. Töpper, & N. Uhlendorf (Hrsg.), Interdisziplinäre Beiträge zur Bildungsforschung 2023. Berlin Universities Publishing.
  • Laschke, C., Jenßen, L., & Roesken-Winter (2023). Die dimensionale Struktur diagnostischer Urteilskriterien. In L. Jenßen, D. Töpper, & N. Uhlendorf (Hrsg.), Interdisziplinäre Beiträge zur Bildungsforschung 2023. Berlin Universities Publishing.
  • Töpper, D., Jenßen, L., & Uhlendorf, N. (2023). Interdisziplinäre Peer-Beratung als Tool der Nachwuchsförderung? Konzept, Erfahrungen und Weiterentwicklungspotential. In L. Jenßen, D. Töpper, & N. Uhlendorf (Hrsg.), Interdisziplinäre Beiträge zur Bildungsforschung 2023. Berlin Universities Publishing.
  • Dunekacke, S., Wittmann, G., & Jenßen, L. (2022). Differenzierte Beschreibung der Handlungsplanung von angehenden Erzieher*innen mit Blick auf die mathematische Lernunterstützung - Eine explorative Studie. Unterrichtswissenschaft. 

    https://doi.org/10.1007/s42010-022-00158-7 

  • Pohle, L., Hosoya, G., Pohle, J., & Jenßen, L. (2022). The relationship between early childhood teachers' instructional quality and children's mathematics development. Learning and Instruction, online first. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101636
  • Laschke, C.*, van den Ham, A.*, Dunekacke, S., & Jenßen, L. (accepted). Der Einfluss des Zählens in frühen häuslichen und institutionellen Lernumwelten auf spätere mathematische Kompetenzen - Differenzielle Effekte für Kinder mit unterschiedlichem sozioökonomischem Hintergrund. Zeitschrift für Pädagogik. *shared first authorship
  • Blömeke, S., Jenßen, L., & Eid, M. (2022). The role of intelligence and self-concept for teachers‘ competence. Journal of Intelligence, 10(20), 1-18.
  • Dunekacke, S., Jegodtka, A., Koinzer, T., Eilerts, K., & Jenßen L. (2022). Early childhood teachers' professional competence in mathematics. Routledge.
  • Pohle, L., Jenßen, L., & Eilerts, K. (2022). Early childhood teachers' selection of subskills-related activities and instructional approaches to foster children's early number skills. In S. Dunekacke, A. Jegodtka, T. Koinzer, K. Eilerts & L. Jenßen (Eds.), Early childhood teachers' professional competence in mathematics (pp. 149-162). Routledge.
  • Jegodtka, A., Hosoya, G., Szczesny, M., Jenßen, L., Schmude, C. (2022). The relative frequency of mathematical learning opportunities in the morning circle in relation to the development of children's mathematical competencies. In S. Dunekacke, A. Jegodtka, T. Koinzer, K. Eilerts & L. Jenßen (Eds.), Early childhood teachers' professional competence in mathematics (pp. 206-217). Routledge.
  • Hosoya, G., Blömeke, S., Eilerts, K., Jenßen, L., & Eid, M. (2021). Absolute and relative judgment accuracy: Early childhood teachers' competence to evaluate children's mathematical skills. Frontiers in Psychology, 12:701730. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.701730 
  • Dunekacke, S., Jenßen, L., & Blömeke, S. (2021). The role of opportunities to learn in early childhood teacher education from two perspectives: A multilevel model. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-021-01052-1 
  • Pohle, L., Hosoya, G., Loftfield, C., & Jenßen, L. (2019). Indicators measuring preschool teachers' stimulation quality - theoretical background and empirical testing. Zeitschrift für Pädagogik, 4, 525-541.
  • Cooke, A., Jenßen, L., & Norén, E. (2019). Mathematics initial teacher education programs in Sweden, Germany, and Australia. In G. Hine, S. Blackley, & A. Cooke (Eds.), Mathematics Education Research: Impacting Practice (Proceedings of the 42nd annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia). MERGA.
  • Thiel, O. & Jenßen, L. (2018). Affective-motivational aspects of early childhood teacher students' knowledge about mathematics. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 512-534.
  • Wessels, I., Rueß, I., Jenßen, L., Gess, C., & Deicke, W. (2018). Beyond cognition: Experts' view on affective-motivational research dispositions in the social sciences. Frontiers in Psychology, 9(1300). doi: 10.3389/fpsyg.2018.01300
  • Blömeke, S., Thiel, O. & Jenßen, L. (2017). Before, during and after examination: development of prospective preschool teachers’ mathematics-related enjoyment and self-efficacy. Scandinavian Journal of Educational Research. doi: 10.1080/00313831.2017.1402368
  • Blömeke, S., Dunekacke, S. & Jenßen, L. (2017). Cognitive, educational and psychological determinants of prospective preschool teachers’ beliefs. European Early Childhood Education Research Journal, 6, 885-903. 
  • Blömeke, S., Jenßen, L., Grassmann, M., Dunekacke, S., & Wedekind, H. (2017). Process mediates structure: Relation of preschool teacher education and preschool teachers' knowledge. Journal of Educational Psychology, 109, 338-354.
  • Dunekacke, S., Jenßen, L., Eilerts, K., & Grassmann, M. (2017). Operationalisierung des mathematikbezogenen Wissens angehender frühpädagogischer Fachkräfte. In S. Schuler, C. Streit & G. Wittmann (Hrsg.), Perspektiven mathematischer Bildung im Übergang vom Kindergarten zur Grundschule (S. 207-222). Springer Spektrum.
  • Blömeke, S., & Jenßen, L. (2016). A question of validity: Clarifying the hierarchical nature of teacher cognition. In M. Rosén, K. Yang Hansen & U. Wolff (Eds.), Cognitive abilities and educational achievement: measurement and determinants. A Festschrift in honor of Jan-Eric Gustafsson (pp. 89-110). Springer International.
  • Dunekacke, S., Jenßen L., Eilerts, K., & Blömeke, S. (2016). Epistemological beliefs of prospective preschool teachers and their relation to knowledge, perception, and planning abilities in the field of mathematics: a process model. ZDM Mathematics Education.
  • Blömeke, S., Jenßen, L., Dunekacke, S., Suhl, U., Grassmann, M., & Wedekind, H. (2015). Leistungstests zur Messung der professionellen Kompetenz frühpädagogischer Fachkräfte. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 29(3-4), 177-191.
  • Dunekacke, S., Jenßen, L., & Blömeke, S. (2015). Mathematikdidaktische Kompetenz von Erzieherinnen und Erziehern. Validierung des KomMa-Leistungstests durch die videogestützte Erhebung von Performanz. Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft 61, 80-99.
  • Dunekacke, S., Jenßen, L., & Blömeke, S. (2015). Effects of mathematics content knowledge on pre-school teachers' performance: a video-based assessment of perception and planning abilities in informal learning situations. International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 267- 286.