Humboldt-Universität zu Berlin - Faculty of Humanities and Social Science - Centre for Comparative and International Education

Publications


Monographies

Ning, H. (2023). Der Mediendiskurs zu Referenzgesellschaften und PISA: Ein Vergleich zwischen Deutschland und Festlandchina aus einer postkolonialen Perspektive [The Media Discourse on Reference Societies and PISA: A Comparison Between Germany and Mainland China from a Postcolonial Perspective]. Weinheim: Beltz. [Link]

 

Book translations

Sun, J., & Ning, H. (2020). 德国中小学教育体系概览产生、结构与调控. Beijing: Educational Science Publishing House. Von: Van Ackeren, I., Klemm, K., & Kühn, S. M. (2015). Entstehung, Struktur und Steuerung des deutschen Schulsystems: Eine Einführung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

 

Journal articles (*= peer-reviewed)

*Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., Nieuwenboom, W., & Schüpbach, M. (in press). Pädagogische Qualität außerunterrichtlicher Angebote in deutschen Ganztagsgrundschulen zugunsten doppelt benachteiligter SchülerInnen mit Migrationshintergrund: Qualitative ExpertInneninterviews mit internationalen WissenschaftlerInnen [Educational quality of extended education offerings in German all-day primary schools in support of doubly disadvantaged students with a migration background: Qualitative expert interviews with international researchers]. Zeitschrift für Pädagogik.

*Schmidt, J., Ning, H., Nieuwenboom, W., Schüpbach, M., & Lilla, N. (in press). Process quality of extended education offerings from an international perspective. How can primary school children from disadvantaged backgrounds be supported? International Journal for Research on Extended Education.

Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., & Schüpbach, M. (2022). Educational Success and Social Participation of Socially and Educationally Disadvantaged Students with Migration Background in Extended Education. IJREE – International Journal for Research on Extended Education10(1), 75–78.

*Sun, J., & Ning, H. (2015). 德国作为留学目的地国之魅力溯源——兼析德国吸引留学生的国际化政策 [Explaining the Appeal of Germany as a Destination for Studying Abroad: An Analysis of Internationalization Policies to Attract Foreign Students]. 比较教育研究 [Comparative Education Research], 12: 1-8.

 

Contributions to anthologies (*= peer-reviewed)

*Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, W. & Schüpbach, M. (2025). Extended Education in Primary Education Across Different National Contexts: Developing an Approach for Categorising Educational Foci. In M. Schüpbach, T.-S. Idel, & I. Gogolin (Ed.), Extended education – Different impetus, conceptions, developments in an international perspective. ZfE (Zeitschrift für Erziehungswissenschaften) Edition.

*Krejcik, L., Gogolin, I., Ning, H., & Schmidt, J. (2025). Participation in extended education: The relationship between parents and educational institutions as an enabling factor. In M. Schüpbach, T.-S. Idel, & I. Gogolin (Ed.), Extended education – Different impetus, conceptions, developments in an international perspective. ZfE (Zeitschrift für Erziehungswissenschaften) Edition.

Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., & Schüpbach, M. (in press). Ganztagsschulen in Deutschland. In J. Loparics & M. Wagner (Eds.), Freizeitpädagogik in der Ganztagsschule. Kohlhammer.

Ning, H., & Sun, J. (2020). Studiengewinn und Studienzufriedenheit chinesischer Studierender an deutschen Universitäten. In S. Robak, B. Zizek, C. Hu & M. Stroth (Hrsg.), Forschungszusammenarbeit China-Deutschland: Interdisziplinäre Zugänge und transkulturelle Perspektiven (S. 169-186). Bielefeld: transcript-Verlag. [Link]

 

Others 

Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., Krejcik, L., Gogolin, I., & Schüpbach, M. (2024). Features of all-day primary schools in Germany: Information video for interviews with international experts in the GeLeGanz project [Video]. Freie Universität Berlin. https://doi.org/10.17169/refubium-45568

Ning, H. (2019). 大规模测评的德国影响 [Einflüsse der Internationalen Large-Scale-Assessments auf Deutschlands Bildung]. 中国教师报 [China Teachers´ Newspaper], Mai 22, 03.

Ning, H. (2016). 德国女孩日:促进女孩走进男性主导行业 [„Girls´ Day“ in Deutschland: Förderung des Einstiegs von Mädchen in die „von Männern dominierten“ Branchen]. 上海教育[Shanghai Education], 20: 40-41.