Humboldt-Universität zu Berlin - Faculty of Humanities and Social Science - History of Education

Articles

 

Töpper, D., Isensee, F. (2023).
Zur Verwobenheit von Fachwissen und Pathologien –Die (Nicht-)Thematisierung von Lese- und Schreibversagen in pädagogischen Handbüchern und psychologischer Forschung.
In: Ralf Mayer, Julia Golle, Ralf Parade und Steffen Wittig (Hrsg.) Schule und Pathologisierung, 90-108.

 

Töpper, D. (2023).
Technology deficit or technologies of schooling – seeing curricular planning and teachers’ knowledge within a systems-theoretical understanding of technology. In: Paedagogica Historica - International Journal of the History of Education.

 

Staab, L., Töpper, D. (2023).
Begehren. In: Irene Leser (Hrsg.) Big B - Bedeutende Berliner Begriffe. Berlin: BeBra Verlag, 64-69.

 

Isensee, F., Töpper, D. (2023).
Working Together, Writing Together. A Call for Collaborative Writing Support Structures. In: JoSch Online. Vol. 2023.

 

Isensee, F., Töpper, D. (2023).
Fusion Models in the Making – Academic and Writing Support for PhD Students in the Humanities in US-American and German Universities In: Lars Jenßen, Daniel Töpper, Niels Uhlendorf (Hrsg.) Interdisziplinäre Beiträge zur Bildungsforschung. Berlin: Berlin University Press, 155-173. 

 

Töpper, D., Lars Jenßen, Niels Uhlendorf (2023).
Interdisziplinäre Peer-Beratung als Beitrag zur Nachwuchsförderung - Konzept, Erfahrungen und Weiterentwicklungspotential In: Lars Jenßen, Daniel Töpper, Niels Uhlendorf (Hrsg.) Interdisziplinäre Beiträge zur Bildungsforschung. Berlin: Berlin University Press, 174-192. 

 

Jenßen, L., Töpper, D., Uhlendorf, N. (2023).
Editorial In: Lars Jenßen, Daniel Töpper, Niels Uhlendorf (Hrsg.) Interdisziplinäre Beiträge zur Bildungsforschung. Berlin: Berlin University Press, 1-2.

 

Garz, J. T., Isensee, F., Töpper, D. (2022).
Knowledge in the Making: Methodological Considerations on the Production, Dissemination, and Usage of “Small Forms in Education"In: Lundberg, B. (Hrsg.) Nordic Journal of Educational History (NJEdH) Special Issue: Exploring the History of Knowledge and Education Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, 39-62. 

 

Löwe, D. & Töpper, D. (2022).
"Vereinfachende Schulverwaltung" – Zur Entstehung und Wirksamkeit subjektbezogener Formulare in Volksschule und Gymnasium und ihrem Einfluss auf die 'Normalität' der Schüler:innen im 19. und 20. Jahrhundert.In: Moser, V. & Garz, J. (Hrsg.) Das A(b)normale in der Pädagogik. Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, 145-170.

 

Töpper, D. (2022).
Digital SexEd im historischen Blick – Perspektivierung, Analyse und Tradierung als Beiträge der Historischen Bildungsforschung zum Digital Turn – Das Beispiel Instagram.
In: A. Oberdorf (Hrsg.) Digital Turn und Historische Bildungsforschung - Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven, 179-196.

 

Isensee, F., Töpper, D. (2021).
Institutionalisierung von Entwicklungsnormen im Elementarschulwesen –Schülerentwicklung und Jahrgangsgruppierung in Preußen und den USA im 19. Jahrhundert.
In: Zeitschrift für Pädagogik 2021 (2), 166-185..

 

Töpper, D., Isensee, F. (2020).
From «School Buildings» to «School Architecture» – School Technicians, Grand School Buildings and Educational Architecture in Prussia and the USA in the Nineteenth Century.
In: Historia y Memoria de la educación, 377-425.

 

Töpper, D. (2020).
Review on Eckhardt Fuchs and Eugenia Roldán Vera: The Transnational in the History of Education – Concepts and Perspectives. Cham: Palgrave Macmillan 2019.
In: Historical Studies in Education / Revue d'histoire de l'éducation, 206-208.

 

Caruso, M, Hof, B. E., Landahl, J., Riettiens, L., Roldán Vera, E., Isensee, F., Töpper, D. (2020).
Perspectives on Transnational and Transatlantic Research in History of Education. A Round Table Discussion on Its State of the Art, Challenges, and Future Directions.
In: F. Isensee, A. Oberdorf & D. Töpper (Hrsg.) Transatlantic Encounters in History of Education: Translations and Trajectories from a German-American Perspective, 276-301

 

Töpper, D. (2020).
Objects that work: Monroe's "Cyclopedia of Education," its reception of German references and thoughts on objects as actors.
In: F. Isensee, A. Oberdorf & D. Töpper (Hrsg.) Transatlantic Encounters in History of Education: Translations and Trajectories from a German-American Perspective, 215-232.

 

Isensee, F., Töpper, D. (2020).
The kids are alright – Let’s talk about our supervisors instead.
In: International Journal for the Historiography of Education 10(1),  S. 85-89.

 

Töpper, D. (2020).
Der Weg zur Jahrgangsklasse – Zur Implementierung von Alter als Zuordnungs- und Gliederungseinheit im Schulwesen.
In: Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung (Frankfurt am Main: Peter Lang), S. 139-164.

 

Caruso, M., Töpper, D. (2019).
Schooling and the Administrative State: Explaining the Lack of School Acts in Nineteenth-Century Prussia.
In: School Acts and the Rise of Mass Schooling, Westberg, J., Boser, L., Brühwiler, I. (Hrsg.), S. 41-66, New York: Palgrave, Westberg, J., Boser, L., Brühwiler, I. (Hrsg.), S. 41-66, New York: Palgrave.