Humboldt-Universität zu Berlin - Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät - Hochschulforschung / Hochschulbildung

Publikationen

Monographien und Herausgeberschaften

Brankovic, J., Hamann, J., Ringel, L. (Eds.) (2023). The institutionalization of rankings in higher education: continuities, interdependencies, engagement. Special issue of Higher Education, 86(4).
 
Hamann, J., Blome, F., Kosmützky, A. (Eds.) (2023). Devices of evaluation: Institutionalization and impact. Special issue of Research Evaluation, 31(4).
 
Ploder, A., Hamann, J. (Eds.) (2021). Practices of ethnographic research. Special issue of the Journal of Contemporary Ethnography, 50(1).
 
Hamann, J., Maeße, J. (Eds.). (2019). Diskurs, Feld, Subjektivierung. Empirische und theoretische Fragen. Special issue of Zeitschrift für Diskursforschung, 7(1).
 
Hamann, J., Maeße, J., Gengnagel, V., Hirschfeld, A. (Eds.). (2016). Macht in Wissenschaft und Gesellschaft. Diskurs- und feldanalytische Perspektiven. Wiesbaden: Springer.
 
Hamann, J. (2014). Die Bildung der Geisteswissenschaften. Zur Genese einer sozialen Konstruktion zwischen Diskurs und Feld. Konstanz: UVK.
 
Hamann, J. (2009). Der Preis des Erfolges. Die 'Krise der Geisteswissenschaften' in feldtheoretischer Perspektive. Bamberg: University of Bamberg Press.
 
 
 
Aufsätze in Fachzeitschriften
 
Hamann, J. (2024). Meritokratie als Problem. Leistungsbezogene Bewertungen in Berufungsverfahren. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 76(2), forthcoming.
 
Hamann, J., Serrano Velarde, K. (2023). The emergence of the academic candidate: Evaluation as textual dramaturgy. Valuation Studies 10(1), 58-89.

Brankovic, J., Hamann, J., Ringel, L. (2023). The institutionalization of rankings in higher education: continuities, interdependencies, engagement. Higher Education 86(4), 719-731.

Hamann, J., Ringel, L. (2023). The discursive resilience of university rankings. Higher Education 86(4), 845-863.
Covered in The Chronicle of Higher Education

Hamann, J., Blome, F., Kosmützky, A. (2023). Devices of evaluation: Institutionalization and impact. Introduction to the special issue. Research Evaluation 31(4), 423-428.

Hamann, J., Kaltenbrunner, W. (2022). Biographical representation, from narrative to list: The evolution of curricula vitae in the humanities, 1950 to 2010. Research Evaluation 31(4), 438-451.
Covered in MDR Aktuell, Süddeutsche Zeitung, fluter

Schmitz, A., Hamann, J. (2022). The nexus between methods and power in sociological research. The American Sociologist 53(3), 415-436.

Hamann, J., Kosmützky, A. (2021). Does higher education research have a theory deficit? Explorations on theory work. European Journal of Higher Education 11(5), 468-488.

Ringel, L., Hamann, J., Brankovic, J. (2021). Unfreiwillige Komplizenschaft: Wie wissenschaftliche Kritik zur Beharrungskraft von Hochschulrankings beiträgt. Leviathan 49(38), 386-407.

Krücken, G., Bünstorf, G., Cantner, U., Frost, J., Grebel, T., Hamann, J., Hottenrott, H., Kosmützky, A., Meier, F., Schimank, U., Serrano Velarde, K. (2021). Multipler Wettbewerb im Hochschulsystem – Interdisziplinäre Perspektiven und wissenschaftspolitische Implikationen. Das Hochschulwesen 2021(3+4), 90-95.

Hamann, J. (2021). Disziplinäre Entdifferenzierung durch Leistungsbewertung? Der Fall Geschichtswissenschaft in Großbritannien. Das Hochschulwesen 2021(3+4), 83-98.

Hamann, J., Beljean, S. (2021). Career gatekeeping in cultural fields. American Journal of Cultural Sociology 9(1), 43-69.

Ploder, A., Hamann, J. (2021). Practices of ethnographic research: Introduction to the special issue. Journal of Contemporary Ethnography 50(1), 3-10.

Hamann, J. (2020). Governance by numbers: A panopticon reversed? Politics and Governance 8(2), 68-71.

Hamann, J. (2019). The making of professors. Assessment and recognition in academic recruitment. Social Studies of Science, 49(6), 919-941.
 
Hamann, J., Kaldewey, D., Schubert, J. (2019). Die gesellschaftliche Relevanz von Forschung. Drei Modelle ihrer Bewertbarkeit. Wissenschaftsmanagement 24(2), 133-137.

Hamann, J., Maeße, J. (2019). Einleitung: Diskurs, Feld, Subjektivierung. Empirische und theoretische Fragen. Zeitschrift für Diskursforschung, 7(1), 4-10.

Angermuller, J., Hamann, J. (2019). The celebrity logics of the academic field. The unequal distribution of citation visibility of applied linguistics professors in Germany, France, and the United Kingdom. Zeitschrift für Diskursforschung, 7(1), 77-93.

Hamann, J. (2018). Boundary work between two cultures: Demarcating the modern Geisteswissenschaften. History of Humanities, 3(1), 27-38.

Hamann, J., Kaldewey, D., Bieletzki, N., Bloch, R., Flink, T., Franzen, M., Graf, A., Hölscher, M., Huelsmann, I., Kosmützky, A., Krüger, A.K., Mayer, A., Meier, F., Müller, R., Priester, S., Reinhart, M., Rödder, S., Schneickert, C., Serrano Velarde, K. (2018). Aktuelle Herausforderungen der Wissenschafts- und Hochschulforschung: Eine kollektive Standortbestimmung. Soziologie 47(2), 187-203.

Hamann, J., Suckert, L. (2018). Temporality in discourse: Methodological challenges and a suggestion for a quantified qualitative approach. Forum Qualitative Sozialforschung, 19(2), Art. 2.

Hamann, J., Zimmer, L.M. (2017). The internationality imperative in academia. The ascend of internationality as an academic virtue. Higher Education Research & Development, 36(7), 1418-1432.

Hamann, J. (2016). Peer Review post mortem. Bewertungen in akademischen Nachrufen. Berliner Journal für Soziologie, 26(3), 433-457.
Covered in Frankfurter Allgemeine Zeitung

Hamann, J. (2016). 'Let us salute one of our kind'. How academic obituaries consecrate research biographies. Poetics, 56(3), 1-14.

Hamann, J. (2016). The visible hand of research performance assessment. Higher Education, 72(6), 761-779.

Maeße, J., Hamann, J. (2016). Die Universität als Dispositiv. Die gesellschaftliche Einbettung von Bildung und Wissenschaft aus diskurstheoretischer Perspektive. Zeitschrift für Diskursforschung, 4(1), 29-50.
Polish translation: Maeße, J., & Hamann, J. (2018). Uniwersytet jako dyspozytyw. Społeczne osadzenie kształcenia i nauki z perspektywy teorii dyskursu. In H. Ostrowicka (Ed.): Analiza dyskursu w badaniach szkolnictwa wyższego (pp. 141-174). Warsaw: Wydawnictwo Akademickie.

Hamann, J. (2015). Die Geisteswissenschaften und ihr Bildungsdiskurs. Zur Kartierung eines vernachlässigten Gebiets der Wissenschaftssoziologie. Zeitschrift für Soziologie, 44(3), 180-196.
Covered in Frankfurter Allgemeine Zeitung

Hamann, J. (2011). 'Bildung' in German human sciences: The discursive transformation of a concept. History of the Human Sciences, 24(5), 48-72.
 
 
 
Beiträge zu Sammelbänden und Handbüchern
 
Beljean, S., Hamann, J. (2023). Social inequality – A neglected topic in Studies of Valuation and Evaluation? In Krüger, A.K., Peetz, T., Schäfer, H. (Eds.) The Routledge International Handbook of Valuation and Society. [im Erscheinen]

Hamann, J. (2023). Field theory beyond the nation state. In Mattei, P., Dumay, X., Mangez, E., Behrend, J. (Eds.) The Oxford handbook of Education and Globalization. Oxford University Press, 248-267.

Hamann, J. (2023). Qualität von Forschungsleistungen. In Betz, T., Feldhoff, T., Bauer, P., Schmidt, U., Schmidt-Hertha B. (Eds.) Handbuch Qualität in pädagogischen Feldern: Diskurse. Theoretische Grundlagen. Empirische Beiträge. Kritische Einwürfe. Springer, online.

Hamann, J., Schubert, J. (2023). Nützliche Forschung: Die Bewertung und Vermessung der gesellschaftlichen Relevanz von Wissenschaft. In Kaldewey, D. (Ed.) Wissenschaftsforschung: Grundbegriffe, Forschungsfelder und Forschungsfragen. de Gruyter, 221-236.

Berthoin Antal, A., Hamann, J. (2023). Spielwiesen: Preparing a research agenda on playgrounds and serious work in academia. In Glückler, J., Winch C., Punstein, A.M. (Eds.) Knowledge and space, Vol. 18: Professions and proficiency. Springer, 239-259.

Hamann, J., 2022. Zum Fremdeln zwischen Ethnografie und Hochschulforschung. In Meyer, D., Reuter, J., Berli, O. (Eds.) Ethnografie der Hochschule. Zur Erforschung universitärer Praxis. transcript, 39-58.

Hamann, J., Schmidt-Wellenburg, C. (2020). The double function of rankings. Consecration and dispositif in transnational academic fields. In Schmidt-Wellenburg, C., Bernhard, S. (Eds.) Charting transnational fields. Methodology for a political sociology. Routledge, 160-177.

Hamann, J. (2019). Zum Auftritt der Figur 'Professor' in Berufungsverfahren. In Etzemüller, T. (Ed.) Der Auftritt. Performanz in der Wissenschaft. transcript, 291-306.

Hamann, J., Maeße, J., Scholz, R., Angermuller, J. (2018). The academic dispositif. Towards a context-centred discourse analysis. In Scholz, R. (Ed.) Quantifying approaches to discourse for social scientists. Palgrave Macmillan, 51-87.

Hamann, J. (2018). The production of research elites. Research performance assessment in the United Kingdom. In Bloch, R., Mitterle, A., Paradeise, C., Peter, T. (Eds.) Universities and the production of elites. Discourses, policies, and strategies of excellence and stratification in higher education. Palgrave Macmillan, 175-199.

Hamann, J. (2017). Ranking research: Rankings as devices in higher education governance. In Lessenich, S. (Ed.) Geschlossene Gesellschaften. Verhandlungen des 38. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bamberg 2016, online.

Hamann, J., Beljean, S. (2017). Academic evaluation in higher education. In Teixeira, P., Shin, J.C. (Eds.) Encyclopedia of international higher education systems and institutions. Springer, online.

Hamann, J. (2016). Akademische Nachrufe als Datensorte für die Geschichte der Soziologie. In Moebius, S., Ploder, A. (Eds.) Handbuch Geschichte der deutschsprachigen Soziologie, Bd. 2: Forschungsdesign, Theorien und Methoden. Springer, 231-242.

Hamann, J. (2016). Berufungsakten als Datensorte für die Geschichte der Soziologie. In Moebius, S., Ploder, A. (Eds.) Handbuch Geschichte der deutschsprachigen Soziologie. Bd. 2: Forschungsdesign, Theorien und Methoden. Springer, 243-255.

Hamann, J., Maeße, J., Gengnagel, V., Hirschfeld, A. (2016). Einleitung. Macht in Wissenschaft und Gesellschaft. In Hamann, J., Maeße, J., Gengnagel, V., Hirschfeld, A. (Eds.) Macht in Wissenschaft und Gesellschaft. Diskurs- und feldanalytische Perspektiven. Springer, 1-22.

Hamann, J. (2016). Wie entstehen wissenschaftliche Subjekte? Zum professoralen Ethos akademischer Lebenspraxis. In Hamann, J., Maeße, J., Gengnagel, V., Hirschfeld, A. (Eds.) Macht in Wissenschaft und Gesellschaft. Diskurs- und feldanalytische Perspektiven. Springer, 83-111.

Gengnagel, V., Hamann, J. (2014). The making and persisting of modern German humanities. Balancing acts between autonomy and social relevance. In Bod, R., Maat, J., Weststeijn, T. (Eds.) The making of the humanities III. The modern humanities. Amsterdam University Press, 641-654.

Hamann, J. (2012). Der geisteswissenschaftliche Bildungsdiskurs der preußischen Universitätsreform. Versuch einer wissenssoziologischen Feld- und Diskursanalyse. In Bernhard, S., Schmidt-Wellenburg, C. (Eds.) Feldanalyse als Forschungsprogramm, Bd. 1: Der programmatische Kern. VS Verlag, 345-380.

Hamann, J. (2011). Phasen und Formen der Öffnung. Texte und Kontexte des geisteswissenschaftlichen Bildungsdiskurses. In Angermüller, J., Maeße, J., Standke, J. (Eds.) Moving (Con)Texts. Produktion und Verbreitung von Ideen in der globalen Wissensökonomie. Peter Lang, 18-43.
 
 
 
Verschiedenes
 
Kaltenbrunner, W., Haven, T., Algra, A., Akse, R., Arici, F., Bakk, Z., Bandola, J., Chan, T., Costas Comesana, R., Coopmans, C., Csiszar, A., de Bordes, C., Dudek, J., Etheridge, M., Gossink-Melenhorst, K., Hamann, J., Hammarfelt, B., Hoffmann, M., Ipema, Z., de Rijcke, S., Rushforth, A., Sapcariu, S., Simmonds, L., Strinzel, M., Tatum, C., van der Weijden, I., Wouters, P. (2023). Narrative CVs: a new challenge and research agenda. Leiden Madtrics Blog.

Hamann, J., Ringel, L. (2023). University rankings and their critics – a symbiotic relationship? LSE Impact Blog.

Blome, F., Hamann, J., Kosmützky, A. (2019). Academia in the age of comparison: Methodological and empirical perspectives. Conference report published on hsozkult.

Franzen, M., Krause, M., Daye, Ch., Halsmayer, V., Hamann, J., Holzhauser, N., Korte, J., Osrecki, F., Ploder, A., Sutter, B. (2019). Das DFG-Netzwerk "Soziologie soziologischen Wissens". Soziologie, 48(3), 293-308.

Hamann, J., Kaldewey, D., Schubert, J. (2019). Ist gesellschaftliche Relevanz von Forschung bewertbar, und wenn ja, wie? Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften.
Covered in: ORF Ö1 Radio, Science.ORF.at, Makro Mikro Podcast of the Austrian Academy of Sciences, wissenschaftskommunikation.de

Hamann, J. (2018). What you see is what it's worth? Report on the international workshop "The Role of Visibility in Academic Evaluation. (E)Valuation Studies in Science and Higher Education". Conference report published on Soziopolis.

Hamann, J. (2018). "Deutsche Nachrufe erzählen gerne Heldengeschichten". Interview in: Deutsche Universitätszeitung 2018(2), 9.

Hamann, J. (2017). The making of the 'Geisteswissenschaften'. A case of boundary work? FIW Working Paper No. 7. Bonn: Forum Internationale Wissenschaft. [open access]

Hamann, J. (2015). Posthumous (e)valuation. Research biographies in US sociology, as reflected in academic obituaries. Timelines – Newsletter of the ASA Section History of Sociology 2015(24), 10-13.

Frerichs, S., Hamann, J. (2007). Von A wie Aufklärung bis Z wie Zaster. Wer buchstabiert wirklich das ABC der Menschheit? uni.vers 13, 3-5.