Analysis of the Continuing Vocational Training and Adult Education Surveys
Förderlaufzeit |
02/2013 – 02/2015 |
Förderinstitution |
European Centre for the Development of Vocational Training (CEDEFOP) |
Projektleitung |
3s research laboratory Humboldt Universität: Prof. Dr. Bernd Käpplinger |
Projektmitarbeit |
MA Nina Lichte, MA Sabrina Rämer |
We will provide a sound information basis for European policy in the field of lifelong learning (LLL), with a focus on continuing vocational education and training, and to steer up and support the future use of these two important data sources by policy makers, practitioners such as human resource (HR) professionals, training providers and researchers. Finally, we will contribute to the further improvement and refinement of the two surveys in their interaction with one another and with the other elements of the statistical system on LLL. In the light of the goals set by the ET2020, the current study proposes to focus on
an in-depth analysis of individuals’ and enterprises’ financial contributions to lifelong learning. |
|
→ Bei Interesse am Thema oder den Forschungsmethoden, nach persönlicher Kontaktaufnahme und in Absprache mit der Projektleitung Prof. Dr. Bernd Käpplinger kann eine Bachelor- oder Masterarbeit im Rahmen des Projekts verfasst werden.
Mögliche Anknüpfungspunkte: Wie stellt sich die Weiterbildungsbeteiligung in Europa insgesamt dar? Wie ist die Weiterbildungsbeteiligung in Deutschland im europäischen Vergleich einzuordnen? Welche theoretischen Modelle (z.B. Wohlfahrtsstaatsmodelle nach Esping-Andersen oder Rubenson) bieten eine Erklärung für die nationalen Unterschiede in der Weiterbildungsbeteiligung? Welchen Stellenwert hat betriebliche Weiterbildung im Verhältnis zur beruflichen Weiterbildung? Welche Analysepotenziale bieten Individual- und Betriebsbefragungen zu Weiterbildung?
|