Humboldt-Universität zu Berlin - Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät - Abteilung Erwachsenenbildung/ Weiterbildung

Analysis of the Continuing Vocational Training and Adult Education Surveys

 

Förderlaufzeit

02/2013 – 02/2015

Förderinstitution

European Centre for the Development of Vocational Training (CEDEFOP)

Projektleitung

3s research laboratory

Humboldt Universität: Prof. Dr. Bernd Käpplinger

Projektmitarbeit

MA Nina Lichte, MA Sabrina Rämer

 

We will provide a sound information basis for European policy in the field of lifelong learning (LLL), with a focus on continuing vocational education and training, and to steer up and support the future use of these two important data sources by policy makers, practitioners such as human resource (HR) professionals, training providers and researchers. Finally, we will contribute to the further improvement and refinement of the two surveys in their interaction with one another and with the other elements of the statistical system on LLL.

In the light of the goals set by the ET2020, the current study proposes to focus on

  • a concise overview of key indicators and their development over time on individual participation in LLL and enterprise provision of CVT;
  • an in-depth analysis of the inequality of participation and patterns of inequality across EU member states, including a review on drivers for and barriers to participation;
  • an analysis of enterprises’ patterns and policies in the field of CVT with a focus on small and medium-sized enterprises and the reasons for no or little training activities;

an in-depth analysis of individuals’ and enterprises’ financial contributions to lifelong learning.

 

Bei Interesse am Thema oder den Forschungsmethoden, nach persönlicher Kontaktaufnahme und in Absprache mit der Projektleitung Prof. Dr. Bernd Käpplinger kann eine Bachelor- oder Masterarbeit im Rahmen des Projekts verfasst werden.

 

Mögliche Anknüpfungspunkte: Wie stellt sich die Weiterbildungsbeteiligung in Europa insgesamt dar?

Wie ist die Weiterbildungsbeteiligung in Deutschland im europäischen Vergleich einzuordnen?

Welche theoretischen Modelle (z.B. Wohlfahrtsstaatsmodelle nach Esping-Andersen oder Rubenson) bieten eine Erklärung für die nationalen Unterschiede in der Weiterbildungsbeteiligung?

Welchen Stellenwert hat betriebliche Weiterbildung im Verhältnis zur beruflichen Weiterbildung?

Welche Analysepotenziale bieten Individual- und Betriebsbefragungen zu Weiterbildung?