Publikationen
Monographien:
Waldow, F. (2008). Utbildningspolitik, ekonomi och internationella utbildningstrender i Sverige 1930-2000. Stockholm: Stockholms universitets förlag.
Waldow, F. (2007). Ökonomische Strukturzyklen und internationale Diskurskonjunkturen: Zur Entwicklung der schwedischen Bildungsprogrammatik, 1930-2000. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Herausgeberschaften:
Waldow, F., & Steiner-Khamsi, G. (Eds.). (2019). Understanding PISA's Attractiveness: Critical Analyses in Comparative Policy Studies. London: Bloomsbury Academic.
Steiner-Khamsi, G., & Waldow, F. (2018). The use of international large-scale assessments in education policy-making: A contribution to comparative policy studies. Globalisation, Societies and Education, 16(5).
Koinzer, T., Nikolai, R., & Waldow, F. (Hrsg.). (2017). Private Schools and School Choice in Compulsory Education: Global Change and National Challenge. Wiesbaden: VS Springer.
Steiner-Khamsi, G., & Waldow, F. (Hrsg.). (2012). Policy Borrowing and Lending in Education. London: Routledge.
Bellmann, J., & Waldow, F. (2012). Standards zwischen Demokratisierungshoffnungen und Effizienzerwartungen – Vergessene Vorläufer outputorientierter Steuerung im Bildungssystem. Zeitschrift für Pädagogik, 2012. (Sonderteil).
Zeitschriftenartikel (peer reviewed):
Fritsch, W., Werkstetter Caravaca, A., Berger, T., & Waldow, F. (2024). Why and how they listen: on the (im)possibility of inclusion in the global governance of education. Globalisation, Societies and Education, 1-13. https://doi.org/10.1080/14767724.2024.2431833
Erichsen, J., & Waldow, F. (2020). Fragile legitimacy: Exclusive boarding schools between the meritocratic norm and their clientele’s desire for a competitive advantage. European Education, 52(2), 102-116. https://doi.org/10.1080/10564934.2020.1723420
Steiner-Khamsi, G., & Waldow, F. (2018). PISA for scandalisation, PISA for projection: The use of international large-scale assessments in education policy making – an introduction. Globalisation, Societies and Education, 16(5), 557-565. https://doi.org/10.1080/14767724.2018.1531234
Waldow, F. (2017). Projecting images of the 'good' and the 'bad school': Top scorers in educational large-scale assessments as reference societies. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 47(5), 647-664. https://doi.org/10.1080/03057925.2016.1262245
Falkenberg, K., Vogt, B., & Waldow, F. (2017). Ständig geprüft oder kontinuierlich unterstützt? Schulische Leistungsbeurteilung in Schweden zwischen formativem Anspruch und summativer Notwendigkeit. Zeitschrift für Pädagogik, 63(3), 317-333. https://doi.org/10.25656/01:18542
Waldow, F. (2017). Projecting images of the 'good' and the 'bad school': Top scorers in educational large-scale assessments as reference societies. Compare: A Journal of Comparative and International Education, Online First. http://dx.doi.org/10.1080/03057925.2016.1262245
Ringarp, J., & Waldow, F. (2016). From "silent borrowing" to the international argument – legitimating Swedish educational policy from 1945 to the present day. Nordic Journal of Studies in Education Policy, 2(1). http://dx.doi.org/10.3402/nstep.v2.29583
Waldow, F. (2016). Das Ausland als Gegenargument: Fünf Thesen zur Bedeutung nationaler Stereotype und negativer Referenzgesellschaften. Zeitschrift für Pädagogik, 62(3), 403-421. https://doi.org/10.25656/01:16765
Waldow, F. (2014). Conceptions of justice in the examination systems of England, Germany and Sweden: A look at safeguards of fair procedure and possibilities of appeal. Comparative Education Review, 58(2), 322- 343. https://doi.org/10.1086/674781
Waldow, F. (2014). Von der Meritokratie zur Parentokratie? Elitenreproduktion und die Legitimierung der Zuweisung von Lebenschancen im englischen Bildungssystem. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(3), 43-58. https://doi.org/10.1007/s11618-014-0521-6
Waldow, F., Takayama, K., & Sung, Y.-K. (2014). Rethinking the pattern of external policy referencing: Media discourses over the "Asian Tigers" PISA success in Australia, Germany, and South Korea. Comparative Education, 50(3), 302-321. http://dx.doi.org/10.1080/03050068.2013.860704
Takayama, K., Waldow, F., & Sun, Y.-K. (2013). Finland has it all?: Examining the media accentuation of "Finnish education" in Australia, Germany, and South Korea. Research in Comparative and International Education, 8(3), 307-325. https://doi.org/10.2304/rcie.2013.8.3.307
Waldow, F. (2012). Taylorismus im Klassenzimmer: John Franklin Bobbitts Vorschläge zur standards-based reform. Zeitschrift für Pädagogik, 58(2), 159-175. https://doi.org/10.25656/01:10500
Waldow, F. (2011). Juristen oder Testspezialisten? Zur Rolle von Experten bei der Herstellung von Notengerechtigkeit in Deutschland und Schweden. Zeitschrift für Pädagogik, 57(4), 484-496. https://doi.org/10.25656/01:8742
Waldow, F. (2010). Der Traum vom „skandinavisch schlau Werden“. Zeitschrift für Pädagogik, 56(4), 497-511. https://doi.org/10.25656/01:7156
Lundahl, C., & Waldow, F. (2009). Standardisation and "quick languages": The shape-shifting of standardised measurement of pupil achievement in Sweden and Germany. Comparative Education, 45(3), 365-385. https://doi.org/10.1080/03050060903184940
Waldow, F. (2009). Undeclared imports: "Silent borrowing" in educational policy-making and research in Sweden. Comparative Education, 45(4), 477-494. https://doi.org/10.1080/03050060903391628
Waldow, F. (2008). Economic cycles or international reform models? Explaining transformations of the educational policy-making discourse in Sweden, 1930-2000. Scandinavian Journal of Educational Research, 52(3), 243-258. https://doi.org/10.1080/00313830802025041
Zeitschriftenartikel (andere):
Waldow, F. (forthcoming). Discussion: The OECD as a policy actor and as a point of reference. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 10(2).
Waldow, F. (2015). Hat sich die Vergleichende Erziehungswissenschaft zu Tode gesiegt? Wozu brauchen wir sie noch? Tertium Comparationis, 21(1), 130-139. https://doi.org/10.25656/01:24637
Falkenberg, K., Vogt, B., & Waldow, F. (2015). Bildungsmarkt in Bullerbü: Zur aktuellen Debatte über die „Schulkrise“ in Schweden. Die Deutsche Schule, 107(2), 104-118. https://doi.org/10.25656/01:25917
Waldow, F. (2015). From Taylor to Tyler to No Child Left Behind: Legitimating educational standards. Prospects, 45(1), 49-62. http://dx.doi.org/10.1007/s11125-014-9334-x
Bellmann, J., & Waldow, F. (2012). Standards in historischer Perspektive – Zur vergessenen Vorgeschichte outputorientierter Steuerung im Bildungssystem: Zur Einführung in den Thementeil. Zeitschrift für Pädagogik, 58(2), 139-142. https://doi.org/10.25656/01:10545
Waldow, F. (2010). Die internationale Konjunktur standardisierter Messungen von Schülerleistung in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts und ihr Niederschlag in Deutschland und Schweden. Jahrbuch für Pädagogik, 22, 75-86. https://doi.org/10.3726/261403_75
Waldow, F. (2009). What PISA did and did not do: Germany after the "PISA-shock". European Educational Research Journal, 8(3), 476-483. https://doi.org/10.2304/eerj.2009.8.3.476
Waldow, F. (2007). Mass schooling: A local game with global rules. European Educational Research Journal, 6(4), 451-457. http://dx.doi.org/10.2304/eerj.2007.6.4.451
Bellmann, J., & Waldow, F. (2007). Die merkwürdige Ehe zwischen technokratischer Bildungsreform und emphatischer Reformpädagogik. Bildung und Erziehung, 60(4), 481-503. https://doi.org/10.7788/bue.2007.60.4.481
Bellmann, J., & Waldow, F. (2004). Schüler als Kunden? Gutscheinsysteme als Instrument der Bildungsfinanzierung – Konzepte, Erwartungen, Defizite. Die Deutsche Schule, 96(3), 279-285. https://doi.org/10.25656/01:27418
Waldow, F. (2004). Teaching Subjects, Allocation of Time and Instructional Time in the Swedish School System. Prospects: Quarterly Review of Comparative Education, 34(3), 353-369. https://doi.org/10.1007/s11125-004-5313-y
Waldow, F. (2003). Konstruktionen av relationen mellan ekonomi och utbildningssystemet inom den utbildningspolitiska diskursen i Sverige, 1930-2000. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 3. https://doi.org/10.1080/16522729.2003.11803876
Waldow, F. (2002). Measuring Human Capital Formation in Sweden in the Nineteenth and Early Twentieth Centuries. Historical Social Research - Historische Sozialforschung, 27(4(102)), 140–156. http://www.jstor.org/stable/20757956
Waldow, F. (2001). The Suggestive Power of Numbers. Some Remarks on the Problem of the Accuracy of Quantitative Indicators in Comparative Historical Research. Historical Social Research / Historische Sozialforschung, 26(4(98)), 125-140. http://www.jstor.org/stable/20757893
Beiträge in Sammelbänden:
Caruso, M., & Waldow, F. (2024). Beyond "liberal education": Education and the Liberal Script. In T. A. Börzel, J. Gerschewski, & M. Zürn (Eds.), The Liberal Script at the beginning of the 21st century: Conceptions, components, and tensions (pp. 257-275). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780198924241.003.0013
Waldow, F., & Caruso, M. (2022). Geschichte des Schulwesens. In T. Hascher, T.-S. Idel, & W. Helsper (Hrsg.), Handbuch Schulforschung (3. Aufl., S. 239-262). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_10-1
Waldow, F. (2019). "Pedagogical paradise" and "exam hell": PISA top-scorers as projection screens in German print media. In F. Waldow & G. Steiner-Khamsi (Eds.), Understanding PISA's attractiveness: Critical analyses in comparative policy studies (S. 65–88). London: Bloomsbury Academic. http://dx.doi.org/10.5040/9781350057319.ch-004
Waldow, F. (2019). Introduction: Projection in education policy-making. In F. Waldow & G. Steiner-Khamsi (Eds.), Understanding PISA's attractiveness: Critical analyses in comparative policy studies (S. 1-22). London: Bloomsbury Academic.
Waldow, F. (2019). Akteurskonstellationen und Gerechtigkeit von schulischer Leistungsbeurteilung in Deutschland, Schweden und England. In J. Bellmann & H. Merkens (Hrsg.), Bildungsgerechtigkeit als Versprechen. Zur Rechtfertigung und Infragestellung eines mehrdeutigen Konzepts (S. 255-277). Münster, New York: Waxmann.
Waldow, F. (2018). Constellations of actors and fairness in assessment in Germany, Sweden and England. In C. Alarcón & M. Lawn (Hrsg.), Assessment Cultures. Historical Perspectives. Bern: Peter Lang.
Vogt, B., Falkenberg, K., & Waldow, F. (2018). Effizienz durch Vermarktlichung? Zur Entwicklung und den Konsequenzen der Einführung von Bildungsmärkten am Beispiel Schwedens. In S. Hartong, B. Hermstein, & T. Höhne (Hrsg.), Ökonomisierung von Schule? Bildungsreformen in nationaler und internationaler Perspektive (S. 248-271). Weinheim: Beltz Juventa.
Waldow, F. (2018). Why is "being international" so attractive? “Being International” as a Source of Legitimacy and Distinction. In U. Deppe, H.-H. Krüger, W. Helsper, & C. Maxwell (Hrsg.), Elite Education and Internationalisation. From the Early Years to Higher Education (247-253). Basingstoke: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-59966-3
Waldow, F., Falkenberg, K., & Rothe, K. (2017). A comparative panorama of privatisation and school choice in education: Concluding remarks. In T. Koinzer, R. Nikolai, & F. Waldow (Hrsg.), Private schools and school choice in compulsory education: Global change and national challenge ( S. 245-250). Wiesbaden: VS Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-17104-9
Waldow, F. (2016). Meritocracy and parentocracy - mutually exclusive or complementary? In M. Elmgren, M. Folke-Fichtelius, S. Hallsén, H. Román & W. Wermke (Hrsg.), Att ta utbildningens komplexitet på allvar: En vänskrift till Eva Forsberg (S. 311-327). Uppsala: Uppsala Universitet. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn%3Anbn%3Ase%3Auu%3Adiva-286781
Waldow, F. (2015). Afterword. In D. Kuhlee, J. van Buer & C. Winch (Hrsg.), Governance in Initial Teacher Education (ITE): Perspectives on England and Germany (S. 329-332). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-658-05894-4
Waldow, F. (2012). Standardisation and legitimacy: Two central concepts in research on educational borrowing and lending. In G. Steiner-Khamsi & F. Waldow (Hrsg.), World Yearbook of Education 2012: Policy borrowing and lending in education (S. 411-427). London: Routledge.
Waldow, F. (2012). Gerechtigkeit, Leistungsbeurteilung und Schuldifferenzierung in Deutschland und Schweden. In S. Fürstenau & M. Gomolla (Hrsg.), Migration und schulischer Wandel: Leistungsbeurteilung (S. 171-185). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-18846-1_10
Müller, T., & Waldow, F. (2011). Expertenwissen für Bildungsreformen: Beziehungen zwischen Bildungsforschung und Bildungspolitik in Schweden und Deutschland. In J. Bellmann & T. Müller (Hrsg.), Wissen, was wirkt (S. 235-255). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-93296-5
Waldow, F. (2011). La interpretación neoinstitucionalista del surgimiento de la escolarización masiva: observaciones acerca del caso de Suecia. In M. Caruso & H. Tenorth (Hrsg.), Internacionalización: políticas educativas y reflexión pedagógica en un medio global (S. 133-154). Buenos Aires: Granica.
Waldow, F. (2010). Kunskapsbedömningens roll i fördelningen av livschanser i Tyskland och Sverige. In C. Lundahl & M. Folke-Fichtelius (Hrsg.), Bedömning i och av utbildning (S. 11-125). Lund: Studentlitteratur.
Waldow, F. (2010). Utbildningspolitik och ekonomin. In U. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg (Hrsg.), Lärande – skola – bildning (S. 437-450). Stockholm: Natur & kultur.
Waldow, F. (2008). Awkward knowledge: The German delegation to the IEI. In M. Lawn (Hrsg.), An Atlantic crossing? The work of the International Examination Inquiry, its researchers, methods and influence (S. 61-82). Oxford: Symposium Books.
Kiuppis, F., & Waldow, F. (2008). Institute university meets Bologna Process. In D. Palomba (Hrsg.), Changing universities in Europe and the Bologna Process (S. 73-99). Rom: Aracne.
Waldow, F. (2007). Undeklarierte Importe: Der internationale Einfluss auf den bildungspolitischen Diskurs in Schweden. In I. Sturm-Martin & J. Hecker-Stampehl (Hrsg.), Europa im Blick: Westeuropäische Perspektiven im 20. Jahrhundert. Festschrift für Clemens A. Wurm (S. 141-150). Hamburg: Dr. Kovač.
Bellmann, J., & Waldow, F. (2006). Bildungsgutscheine als Steuerungselement – Egalitäre Erwartungen, segregative Effekte und das Beispiel Schweden. In J. Ecarius & L. Wigger (Hrsg.), Elitebildung – Bildungselite: Erziehungswissenschaftliche Diskussionen und Befunde über Bildung und soziale Ungleichheit (S. 188-205). Opladen: Barbara Budrich.
Waldow, F. (2005). Späte Sanktionierung: Formen und Funktionen der Leistungsmessung in Schweden. In H. Döbert, & H.-W. Fuchs (Hrsg.), Leistungsmessungen und Innovationsstrategien in Schulsystemen: Ein internationaler Vergleich (S. 125-138). Münster: Waxmann.
Daun, H., Waldow, F., & Klenning, K. (2004). Sweden. In H. Döbert, E. Klieme, & W. Sroka (Hrsg.), Conditions of school performance in seven countries: A quest for understanding the international variation of PISA results (S. 430-483). Münster: Waxmann.
Waldow, F. (2002). The Neo-Institutionalist account of the emergence of mass schooling: Some remarks on the Swedish case. In M. Caruso, & H.-E. Tenorth (Hrsg.), Internationalisierung: Semantik und Bildungssystem in vergleichender Perspektive / Internationalisation. Comparing educational systems and semantics. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Rezensionen:
Waldow, F. (2013). Book Review: PISA under examination: Changing Knowledge, changing tests, and changing schools. Comparative Education, 49(4), 536-537. http://dx.doi.org/10.1080/03050068.2013.826046
Waldow, F. (2002). Book Review: Volkert, Wilhelm: Geschichte Bayerns. H-Soz-Kult. Retrieved from www.hsozkult.de/publicationreview/id/reb-3023
Expertisen:
Frühjahr 2003: Beitrag zum schwedischen Länderbericht im Rahmen des vom BMBF finanzierten Projekts „Vertiefender Vergleich der Schulsysteme ausgewählter PISA-Teilnehmerstaaten“
Herbst 2002: Expertise zur Allokation von Unterrichtszeit im schwedischen Schulsystem für das International Bureau of Education, Genf (UNESCO)
Sonstiges:
Waldow, F., & Bellmann, J. (2004, May 25). Bildung gegen Gutschein? Auch ein nach marktwirtschaftlichen Grundsätzen aufgebautes Bildungssystem ist nicht vor Ineffizienz und Ungleichheit gefeit. Frankfurter Rundschau, p. 31.
Ringer, F. (2003). Felder des Wissens: Bildung Wissenschaft und sozialer Aufstieg in Frankreich und Deutschland um 1900 [F. Waldow, Trans.]. Bibliothek für Bildungsforschung: Vol. 23. Weinheim: Beltz.