Vera Centeno
Vera Centeno ist seit Juni 2007 Doktorandin (mit Lehrauftrag) an der Abteilung für Vergleichende Erziehungswissenschaft der Humboldt-Universität zu Berlin. Sie beschäftigt sich in ihrer Forschung mit den Konzepten der OECD im Bereich Lebenslanges Lernen im Vergleich zwischen Deutschland, Kanada und Portugal. Im Rahmen dieser Tätigkeit absolvierte sie folgende Forschungsaufenthalte:
|
Kurzvita
10/1998-06/2004 Diplom „Licenciatura in Erziehungswissenschaften“ (Studienschwerpunkt Erwachsenenbildung), Universität Lissabon (FPCE-UL), Portugal
11/1999-08/2003 Mitarbeiterin im Projekt “Dicionário Biográfico de Educadores Portugueses dos séculos XIX e XX”, Universität Lissabon (Projektkoordinator: Prof. Dr. António Nóvoa)
10/2001-09/2002 Erasmus Studentin, Universität Paris V, Frankreich
09/2004-12/2004 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Projekt “Les apprentissages professionnels informels dans le secteur social”, UNIFAF & Ecole de Formation Psychopédagogique (EFPP), Paris
09/2004-09/2005 Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Abteilung “Développements Européens et Formation”, Conservatoire National des Arts et Métiers (CNAM), Paris
10/2004-09/2006 Master in Geistes- und Sozialwissenschaften, Studienschwerpunkt Forschung in Erziehungswissenschaften, Universität Paris X, Frankreich
Masterarbeit: „ Eléments pour une compréhension de la Production de l’Union Européen en matière de ‘Reconnaissance et Valorisation de l’expérience’“
(Betreuer : Prof. Dominique Groux / Prof. Philippe Carré)
01-06/2005 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Projekt “Etude Régionale sur l’emploi et la formation”, UNIFAF, Paris
11/2006-05/2007 Travailleur social, SAMU Social, Paris
Seit 06/2007 Promotion an der Abteilung für Vergleichende Erziehungswissenschaft der Humboldt-Universität zu Berlin
10-12/2008 Forschungsaufenthalt, Universität São Paulo (USP), Brasilien
02-03/2010 und
07-10/2010 Forschungsaufenthalt, University of Toronto, Kanada
Förderungen und Auszeichnungen
2010 International Council for Canadian Studies, Canadian studies doctoral student research award
('short-term-field research)
2008 Comparative and International Education Society (CIES), travel grant
2007 Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT, Portuguese Foundation for Science and Technology),
doctoral student research award
2001 Erasmus Scholarship.
Publikationen
(forthcoming) “Lifelong learning: a long past but a short history”, International Journal of Lifelong Education.
(2010) “Agency in Establishing a Transnational Space: Brazilian Interest in US-American Educational Assistance
Programs (1956 – 1974)”. In World Orders Revisited (Dir. Engel, U. and Middell, M.). Leipzig: Leipzig
Universitätsverlag.
(2007) "European Union production in terms of Recognition and Valorisation of Experience as learning
modality". In Changing Relationships between the State, the Civil Society and the Citizen: Implications for Adult
Education and Adult Learning (Eds. Vieira de Castro et al.). Braga: University of Minho/Unit for Adult Education.
(2004) “Les apprentissages professionnels informels dans le secteur social". In L’évaluation des Compétences
entre reconnaissance et validation des acquis de l’expérience. Lisboa : Universidade de Lisboa/FPCE.
(2003) “António Herculano de Carvalho"; "António José Escarameia"; "Jaime Magalhães Lima"; "Ulisses Eugénio
da Silveira Machado"; "Heitor Eugénio Magalhães Passos"; "Romeu De Araújo Pimenta". In Dicionário de
Educadores Portugueses (Dir. Nóvoa, A.). Lisboa : EDUCA.
Vorträge (Auswahl)
2010: „The emergence of a technical education system in Brazil: a path to a dualist or a comprehensive
educational system?“, presented at the Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) Annual
Conference, Mainz, Mars 14-17, 2010.
2009: “‘Education Across the Lifespan’ International Policy Discourse: Continuities and Discontinuities“,
presented at the Seminar of the ESREA Network on History of Adult Education and Training in Europe,
University of Turku, June 8-9, 2009.
2009: “The American influence in Brazilian educational development (1960-1975): from voluntary borrowing to
silent imposition”, presented at the Comparative and International Education Society (CIES) Annual
Conference, Charleston, March 22-26, 2009.
2008: “International Lifelong Learning“, presented at the 6th International Summer School for PhD-candidates,
Research Academy Leipzig, September 22 – 26, 2008.
2008: “The international reform-idea of Recurrent Education - PhD project”, presented at the New Scholars
Workshop, Comparative and International Education Society (CIES) Annual Conference, New York, March 17-
21, 2008.