Humboldt-Universität zu Berlin - Faculty of Humanities and Social Science - Primary Mathematics Education

Victoria Shure

Victoria Shure

Contact Information

 

Humboldt-Universität zu Berlin

Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät
Institut für Erziehungswissenschaften

Primary Mathematics Education
Friedrichstraße 194-199
Room 215

 

(Mailing address: Unter den Linden 6, 10099 Berlin)

Phone number: 030/2093-66827

E-Mail: victoria.shure@hu-berlin.de

 

Research Interests:

  • Mathematical reasoning
  • Academic literacy in mathematics education
  • Scriptwriting tasks in teacher education
  • Teacher orientations

 

Research Activities:

  • PhD project on teacher moves for supporting student reasoning & language learning in mathematics

  • Project OLE - investigating teachers' orientations for fostering at-risk students’ understanding of mathematical concepts

 

Publications:

  • Shure, V., & Rösken-Winter, B. (2022). Developing and validating a scriptwriting task in the context of student difficulties with fraction multiplication and division. Research in Mathematics Educationhttps://doi.org/10.1080/14794802.2021.1988689
  • Shure, V., Rösken-Winter, B., & Lehmann, M. (2022). How pre-service primary teachers support academic literacy in mathematics in a scriptwriting task encompassing fraction multiplication and division. The Journal of Mathematical Behavior, 65https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2021.100916
  • Shure, V. (2017). Eine international Perspektive: Culturally Responsive Teaching (CRT) in den USA. In B. Jostes, D. Caspari & B. Lütke (Hrsg.): Sprachen-Bilden-Chancen: Sprachbildung in Didaktik und Lehrkräftebildung (S. 177-188). Münster: Waxmann.

Praxis-oriented Publications:

  • Shure, V. & Schulte, A. (2017). Beispiel für eine sprachbildende Aufgabe im Fach Mathematik: Schwarzfahren mit der BVG. In D. Caspari (Hrsg.), Sprachbildung in den Fächern: Aufgabe(n) für die Fachdidaktik. Materialien für die Lehrkräftebildung. Berlin. Verfügbar unter http://www.sprachen-bilden-chancen.de/images/sprachbildende_Materialien/Sprachbildende_Aufgaben_Projekt/Sekundarstufe/SBC-Manual_Kap-3_Ma_SekI_komplett.pdf

  • Caspari, D., Andreas, T., Schallenberg, J., Shure, V. & Sieberkrob, M. (2017). Instrument zur sprachbildenden Analyse von Aufgaben im Fach (isaf). In D. Caspari (Hrsg.), Sprachbildung in den Fächern: Aufgabe(n) für die Fachdidaktik. Materialien für die Lehrkräftebildung (S. 40–46). Berlin. Verfügbar unter http://www.sprachen-bilden-chancen.de/index.php/sprachbildende-materialien/isaf-instrument-zur-sprachbildenden-analyse-von-aufgaben-im-fach

  • Kraft, A., Meissner, A., Schallenberg, J., Shure, V., Sieberkrob, M. & Caspari, D. (2017). Kommentierte Methodenauswahl zur Sprachbildung. In D. Caspari (Hrsg.), Sprachbildung in den Fächern: Aufgabe(n) für die Fachdidaktik. Materialien für die Lehrkräftebildung (S. 47–61). Berlin. Verfügbar unter http://www.sprachen-bilden-chancen.de/index.php/sprachbildende-materialien/kommentierte-methodenauswahl-zur-sprachbildung

Presentations:

  • Shure, V., & Rösken-Winter, B. (2022). Orientierungen von angehenden Lehrkräften zur Förderung des mathematischen konzeptionellen Verständnisses von Schüler:innen [Orientations of pre-service teachers toward fostering students‘ conceptual understanding]. 9th Conference of the Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Germany.

  • Shure, V., Laschke, C., Rösken-Winter, B., & Pöhler, B. (2022). Utilizing a scriptwriting task as a tool to examine facilitator practices in response to teacher orientations for at-risk students. 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 12), Bozen-Bolzano, Italy.
  • Shure, V. (2021). Exploring pre-service teacher moves for supporting student reasoning utilizing a scriptwriting task. Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Gothenburg, Sweden.

  • Shure, V., & Rösken-Winter, B. (2021). How pre-service primary teachers engage in language-responsive mathematics teaching while working on a scriptwriting task. The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME), Shanghai, China.