Vita Prof. Dr. Hans Anand Pant
- since 2010
Full professor, Chair of Research Methods in Education, Department of Education Studies at Humboldt Universität zu Berlin
- since 2015
Scientific Director at the German School Academy, Berlin
(financed by Robert Bosch Foundation)
Link: https://www.deutsche-schulakademie.de
- 2010 - 2015
Director at the Institute for Educational Quality Improvement (IQB) at Humboldt-Universitaet zu Berlin
- 2007 - 2010
Managing Director at the Berlin-Brandenburg Institute for School Quality Improvement (ISQ) at Freie Universitaet Berlin
- 2005 - 2006
Postdoc at the Institute for Educational Quality Improvement (IQB) at Humboldt-Universitaet zu Berlin
- 2003 - 2004
Fulbright Senior Researcher at the University of Michigan, Ann Arbor, and Stanford University, Palo Alto (USA)
- 1998 - 2005
Research assistant at the Department of Education and Psychology at Freie Universitaet Berlin
- 1998
Dissertation (summa cum laude) at Freie Universitaet Berlin, Department of Education and Psychology
- 1989
Diploma in Psychology at Philipps-Universitaet Marburg
- Geboren in Essen
Research
- Research Focus: Large-Scale Educational Assessment, Validity of Competence Assessment, Standard-Setting Processes, Implementation Research, Metaanalysis
- Current projects: (see below Third-party funded projects)
Publications (selection)
Papers:
(in peer-reviewed journals and editorials)
Pant, H. A., Tiffin-Richards, S. P. & Stanat, P. (2017). Standard Setting: Bridging the Worlds of Policy Making and Research. In S. Blömeke & J.-E. Gustafsson, (Eds.) Standard Setting in Education (pp. 49-68). New York: Springer International Publishing.
Zlatkin‐Troitschanskaia, O., & Pant, H. A. (2016). Measurement Advances and Challenges in Competency Assessment in Higher Education. Journal of Educational Measurement, 53(3), 253-264.
Hartmann, S., Upmeier zu Belzen, A., Krüger, D. & Pant, H. A. (2015). Scientific reasoning in higher education. Zeitschrift für Psychologie, 223(1), 47-53.
Leucht, M., Retelsdorf, J., Pant, H. A., Möller, J. & Köller, O. (2015). Effekte der Gymnasialprofilzugehörigkeit auf Leistungsentwicklungen im Fach Englisch. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 29(2), 77-88.
Pant, H. A. (2014). Aufbereitung von Evidenz für bildungspolitische und pädagogische Entscheidungen: Metaanalysen in der Bildungsforschung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(4), 79–99.
Bach, A., Wurster, S., Thillmann, K., Pant, H. A. & Thiel, F. (2014). Vergleichsarbeiten und schulische Personalentwicklung – Ausmaß und Voraussetzungen der Datennutzung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(1), 61–84.
Brunner, M., Stanat, P. & Pant, H. A. (2014). Diagnostik und Evaluation. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 483–515). Weinheim/ Basel: Beltz.
Gärtner, H., Wurster, S. & Pant, H. A. (2014). The effect of school inspections on school improvement. School Effectiveness and School Improvement, 25, 489–508.
Jansen, M., Schroeders, U., Lüdtke, O. & Pant, H. A. (2014). Interdisziplinäre Beschulung und die Struktur des akademischen Selbstkonzepts in den naturwissenschaftlichen Fächern. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28, 43-49.
Kocaj, A., Kuhl, P., Kroth, A. J., Pant, H. A. & Stanat, P. (2014). Wo lernen Kinder mit sonderpädagogischem Förderbedarf besser? Ein Vergleich schulischer Kompetenzen zwischen Regel- und Förderschulen in der Primarstufe. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 66, 165–191.
Richter, D., Böhme, K., Becker, M., Pant, H. A. & Stanat, P. (2014). Überzeugungen von Lehrkräften zu den Funktionen von Vergleichsarbeiten: Zusammenhänge zu Veränderungen im Unterricht und den Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern. Zeitschrift für Pädagogik, 60, 225–244.
Thiel, F., Cortina, K. S. & Pant, H. A. (2014). Steuerung im Bildungssystem im internationalen Vergleich. In R. Fatke & J. Oelkers (Hrsg.), Das Selbstverständnis der Erziehungswissenschaft: Geschichte und Gegenwart (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft 60) (S. 123–138). Weinheim: Beltz.
Segeritz, M. & Pant, H. A. (2013). Do they feel the same way about math? Testing measurement invariance of the PISA “Students’ Approaches to Learning” instrument across immigrant groups within Germany. Educational and Psychological Measurement, 73, 601–630.
Haag, N., Heppt, B., Stanat, P., Kuhl, P. & Pant, H. A. (2013). Second language learners’ performance in mathematics: Disentangling the effects of academic language features. Learning and Instruction, 28, 24–34.
Tiffin‐Richards, S. P., Pant, H. A. & Köller, O. (2013). Setting standards for English foreign language assessment: Methodology, validation, and a degree of arbitrariness. Educational Measurement: Issues and Practice, 32(2), 15-25.
Monographs:
Zlatkin-Troitschanskaia, O., Pant, H.A., Lautenbach, C., Molerov, D., Toepper, M., Brückner, S. (2017). Modeling and Measuring Competencies in Higher Education Approaches to Challenges in Higher Education Policy and Practice. Wiesbaden: Springer.
Richter, D. & Pant, H.A. (2016): Lehrerkooperationen in Deutschland. Eine Studie zu kooperativen Arbeitsbeziehungen bei Lehrkräften der Sekundarstufe I. Deutsche Telekom Stiftung, Robert Bosch Stiftung, Bertelsmann Stiftung und Stiftung Mercator.
Zlatkin-Troitschanskaia, O, Pant, H. A., Kuhn, C., Toepper, M. & Lautenbach, C. (2015). Messung akademischer Kompetenzen von Studierenden und Hochschulabsolventen – Ein Überblick zum nationalen und internationalen Forschungsstand. Wiesbaden: Springer.
Editorials:
Beutel, S.-I., Höhmann, K., Schratz, M. & Pant, H.A. (Hrsg.). (2016). Handbuch Gute Schule Sechs Qualitätsbereiche für eine zukunftsweisende Praxis. Seelze: Kallmeyer/ Klett.
Kuhl, P., Stanat, P., Lütje-Klose, B., Gresch, C., Pant, H. A. & Prenzel, M. (Hrsg.) (2015). Inklusion von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf in Schulleistungserhebungen. Wiesbaden: Springer VS.
Pant, H. A., Stanat, P., Schroeders, U., Roppelt, A., Siegle, T., & Pöhlmann, C. (Hrsg.). (2013). IQB-Ländervergleich 2012. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen am Ende der Sekundarstufe I. Münster: Waxmann.
Stanat, P., Pant, H. A., Böhme, K. & Richter, D. (Hrsg.) (2012). Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern am Ende der vierten Jahrgangsstufe in den Fächern Deutsch und Mathematik. Ergebnisse des IQB-Ländervergleichs 2011. Münster: Waxmann.
Müller-Hartmann, A., Schocker, M. & Pant, H. A. (Hrsg.) (2013). Kompetenzentwicklung in der Sek. I: Lernaufgaben Englisch aus der Praxis. Braunschweig: Diesterweg
Membership in scientific work groups and associations
- German Psychological Society (DGPs), sections of Educational Psychology and Methods and Evaluation
- American Educational Research Association (AERA)
- European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
- German Educational Research Association (DGfE)
- Working Group for Empirical Pedagogical Research (AepF)
- Association for Empirical Educational Research (GEBF)
- Association for Educational Assessment – Europe (AEA-E)
- Interdisciplinary Centre for Educational Research (IZBF)
Third-party funded projects
2015 - 2019
Promotor: BMBF
Link: http://www.kompetenzen-im-hochschulsektor.de/829_ENG_HTML.php
Role: Co-Applicant, Co-Chair
2015 – 2019
Promotor: BMBF
Link: http://www.wiwi-kompetenz.de/eng/200.php
Role: Co-Applicant, Co-Chair
2015 – 2019
Link: http://www.kompetenzen-im-hochschulsektor.de/992_ENG_HTML.php
Role: Co-Applicant, Co-Chair
2016 - 2019
Link: https://www.hu-berlin.de/fdqi-hu
2011 - 2015
Promotor: BMBF
Link: http://www.kompetenzen-im-hochschulsektor.de/830_ENG_HTML.php
Role: Co-Applicant, Co-Chair
2011 - 2015
Promotor: BMBF
Link: http://www.kompetenzen-im-hochschulsektor.de/225_ENG_HTML.php
Role: Co-Applicant
2011 - 2014
Promotor: BMBF
Link: http://www.stebis.de/en/forschungsprojekte/index.html
Role: Applicant, Leader
- Skipping a class level as a schooling accelerator: inventory, conditions and impact
2011 - 2012
Promotor: DFG
Link: http://gepris.dfg.de/gepris/projekt/196128276?language=en
Role: Co-Applicant
- Validation of standard setting procedures for competence-oriented performance tests
2007 - 2011
Promotor: DFG
Link: http://gepris.dfg.de/gepris/projekt/43495535?language=en
Role: Co-Applicant, Leader
Lectures
- Lecture: Quantitative methods of school and teaching research
SoSe 2018; Institute of Educational Sciences
- Seminar: Empirical research competence: research integration and meta-analysis
SoSe 2018; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Diversity and inclusion
SoSe 2018; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Quantitative methods of school and teaching research
WiSe 2017/18; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Quantitative research methods
WiSe 2017/18; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Diversity and inclusion
WiSe 2017/18; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Quantitative methods of school and teaching research
SoSe 2017; Institute of Educational Sciences
- Seminar: Empirical research competence: research integration and meta-analysis
SoSe 2017; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Diversity and inclusion
SoSe 2017; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Quantitative methods of school and teaching research
WiSe 2016/17; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Quantitative research methods
WiSe 2016/17; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Diversity and inclusion
WiSe 2016/17; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Quantitative methods of school and teaching research
SoSe 2016; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Diversity and inclusion
SoSe 2016; Institute of Educational Sciences
- Lecture/Tutorial: Statistics and research methods
WiSe 2015/16; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Quantitative research methods
WiSe 2015/16; Institute of Educational Sciences
- Lecture: Diversity and inclusion
WiSe 2015/16; Institute of Educational Sciences
- Project seminar: Empirical Research Competence
SoSe 2015; Institute of Educational Sciences
- Advanced seminar: Test theory: Fundamentals of empirical school performance
WiSe 2014/15; Institute of Educational Sciences
- Research seminar: Causal modeling in school performance research
SoSe 2014; Institute of Educational Sciences
- Advanced seminar: Test theory: Fundamentals of empirical school performance
WiSe 2013/14; Institute of Educational Sciences