Humboldt-Universität zu Berlin - Faculty of Humanities and Social Science - Methods in Education Studies

Dr. Lena Schmitz, beurlaubt

Foto
Name
Dr. Lena Schmitz beurlaubt
Status
research assistant
Email
lena.schmitz (at) hu-berlin.de
Homepage
https://www.hu-berlin.de/pse

Function / Working Area
research assistant
Visiting address
Hausvogteiplatz 5-7 , Room 210
Phone number
(030) 2093-91309
Fax
(030) 2093-70816
Mailing address
1

 

Vita

  • since 8/2017

Research Assistant at the Professional School of Education, Humboldt University Berlin, FDQI-HU Project, Evaluation Team (Prof. Pant<)

 

  • 3/2014 - 7/2017

Research Assistant at the Research Institute for Vocational Education and Training (f-bb) gGmbH, Berlin (Prof. Severing)

 

  • 10/2010 - 12/2013

Ph.D. in International Cultural and Business Studies (Prof. Hansen)
Scholarship Holder of the Research Centre for Cultural and Collectivity Science (Forschungsstelle Kultur- und Kollektivwissenschaft)
Research Project: a quantitative survey on values of French and German teachers and factory workers
Dissertation: „Nationalkultur versus Berufskultur. Eine Kritik der Kulturtheorie und Methodik Hofstedes“ (2015), transcript
 

  • 4 and 11/2012

Research Fellow at the Research and Expertise Centre for Survey Methodology, Barcelona, ES (Prof. Saris)

 

  • 3/2010 - 7/2010

German Teacher at Lycée Marcel Rudloff, Strasbourg, FR

 

  • 10/2003 - 4/2008

Linguistic, Economic and Cultural Studies at Passau University and Universidade Federal da Bahia, BR
Empirical Study: „A Educação Alemã. Portugiesische Erwartungen an deutsche Erziehung und Bildung“
Diploma Thesis: „Interkulturelles Lernen im Grundschulalter. Eine qualitative Studie zu den interkulturellen Kompetenzen und Erfahrungen von Kindern im Alter von acht bis zehn“ (Prof. Hallitzky)

 

 

Research

Research Focus:

  • Evaluation Research, Methods of International Comparison, Empirical Cultural Science, Intercultural Communication, Diversity, Inclusion
     

Current projects:

Additional information

 

 

Publications

Simon, Toni; Schmitz, Lena & Moser, Vera (2018): Hochschuldidaktische Qualifizierung für Inklusion: Einblicke in das Projekt FDQI-HU, in: Feyerer, Ewald; Prammer, Wilfried; Prammer-Semmler, Eva; Kladnik, Christine; Leibetseder, Margit; Wimberger, Richard (Ed.): System. Wandel. Entwicklung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Schmitz, L. (2017): Management zwischen Kulturen. Ein Ansatz jenseits von Hofstede, in: C. Dätsch (Ed.): Übersetzungen. Transkulturalität in Kulturwissenschaft und Kulturmanagement, p. 357-369, transcript, Bielefeld (to appear).

Schmitz, Lena (2017): Adaptive Lehrkompetenz, in:  J. Frohn (Ed.), FDQI-HU Glossar, online available: http://www.hu-berlin.de/FDQI-HU/glossar (to appear).

Schmitz, L.; Simon, T. (2017): Adaptive Lehrkompetenz. Kritische Reflexion des Konstruktes und Vorstellung eines empirischen Instrumentes zur Messung inklusionsorientierter adaptiver Lehrkompetenz, in: Tagungsband der 31. Jahrestagung der Integrations- und Inklusionsforscher/innen, Pädagogische Hochschule Oberösterreich, Linz (to appear).

Schmitz, L. (2015): Nationalkultur versus Berufskultur. Eine Kritik an der Kulturtheorie und Methodik Hofstedes. transcript, Bielefeld.

Jacobi, L.; Schmitz, L. (2015): Transnationaler Methodenkoffer zur Aktivierung langzeitarbeitsloser Familienmitglieder. Erkenntnisse aus Deutschland, Frankreich und Dänemark, f-bb online 01/2015.

Schmitz, L.; Weber, W. (2014): “Are Hofstede’s cultural dimensions valid? A test for measurement invariance of Uncertainty Avoidance”, in: Interculture Journal vol. 13, no. 22, p. 11-26.

 

 

Public Lectures

Schmitz, Lena; Simon, Toni & Frohn, Julia (2017): Adaptive Lehrkompetenz in inklusiven Settings. Diskussion und Messung, Profale-Congress „New International Perspectives on Future Teachers‘ Professional Competencies“, 21.-23.9.2017, Hamburg.

Schmitz, Lena & Moser, Vera (2017): Das Projekt FDQI-HU, Qualitätsoffensive Lehrerbildung "Workshop zur Qualitätssicherung", 20.06.2017, Frankfurt.

Schmitz, L.; Simon, T. (2017): Inklusion(sforschung) und Fachdidaktik. Entwicklungen, Einblicke und Ausblicke am Beispiel des Projektes FDQI-HU, Vorlesung „Diversität und Inklusion“, 05.05.2017, Humboldt University Berlin.

Moser, V.; Schmitz, L.; Simon, T. (2017): Hochschuldidaktische Qualifizierung für Inklusion. Einblicke in das Projekt FDQI-HU, 31. Internationale Jahrestagung der Integrations- u. Inklusionsforscher*innen, 24.02.2017, Pädagogische Hochschule Oberösterreich, Linz.