Humboldt-Universität zu Berlin - Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät - Hochschulforschung / Hochschulbildung

Vorträge

 

  • Es handelt sich um eine Auswahl. Die vollstädige Vortragsliste finden Sie hier.
Vorträge international

Zimmermann, M., & Mayweg-Paus, E. (2021, August). Teachers' collaborative argumentation when reasoning the selection of online educational information. Presentation held at the 19th Biennial Conference of the European Association for  Research in Learning and Instruction (EARLI), Gothenburg, (Online), Schweden.

Ruwe, T., Zimmermann, M., & Mayweg-Paus, E. (2021, August). Building a Community of Practice to empower teachers in using open access educational resources. Poster presented at the 19th Biennial Conference of the European Association for  Research in Learning and Instruction (EARLI), Gothenburg, (Online), Schweden.

Mayweg-Paus, E., Lampe, M., Zimmermann, M. & Jucks. R. (2019). Collaborative online discourses promote critical thinking. Poster presentation at the 29th International Conference of the Society for Text and Discourse 2019, New York, USA

Mayweg-Paus, E. (2019). Critical questioning in argumentation contributes to critical thinking. Invited presentation at Teachers' Professional Development Conference, Lisbon, Portugal.

Krempkow, R., Mayweg-Paus, E. & Reineke, K. (2018). Improving teaching and learning and the evaluation of effects. Presentation at the 40th EAIR Annual Conference, Budapest, Hungary.

Mayweg-Paus, E., Hendriks, F. & Jucks, R. (2018). „Der Einfluss von Kommunikationsstil und Voreinstellung auf die Verarbeitung widersprüchlicher Befunde in Expertendiskussionen“. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung in Basel, Schweiz.

Mayweg-Paus, E., Thiebach, M. & Jucks, R. (2017). Better ask critically! A training in critical argumentation for pre-service teachers. Presentation at the Biennial Conference Earli, Tampere, Finland.

Macagno, F., Mayweg-Paus, E. & Kuhn, D. (2015). Coding relevance and function in students' arguments. Presentation held at the 1st European Conference on Argumentation, Lisbon, Portugal.

Mayweg-Paus, E., Thiebach, M. & Jucks, R. (2015). Better agree or disagree? The role of perspective taking in argumentation. Presentation held at the 1st European Conference on Argumentation, Lisbon, Portugal.

Mayweg-Paus, E., Zimmermann, M., Thiebach, M. & Jucks, R. (2015). Discourse = Interactive? How to support interactive learning activities in online discourse. Presentation held at the 16th Biennial Conference Earli, Cyprus, Greece.

Thiebach, M., Paus, E., & Jucks, R. (2014). Markers of Tentativeness as a Hint to Fragile and Conflicting Evidence: A Study on Argumentation about Computer Use in Childhood. Presentation held at the 24rd Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Chicago, IL, USA.

Paus, E. & Jucks, R. (2011). Do lexical overlaps hamper conceptual understanding? A study of online discourses for learning. Presentation held at the 21th International Conference of the Society for Text and Discourse, Poitiers, France.

 

Vorträge national

Zimmermann, M., & Mayweg-Paus, E. (2021, September). Kollaboration von Lehramtsstudierenden beim Reflektieren der Online-Informationsrecherche. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen für Pädagogische und Entwicklungs-Psychologie (paEpsy), Leipzig, Deutschland.

Engel, O., Zimmermann, M., & Mayweg-Paus, E. (2021, September). Suchstrategien von Lehramtsstudierenden bei der Recherche nach Online-Informationen. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen für Pädagogische und Entwicklungs-Psychologie (paEpsy), Heidelberg (Online), Deutschland.

El Zatoni, S., Zimmermann, M., & Mayweg-Paus, E. (2021, September). Professionelle Lernnetzwerke von Lehrkräften. Informelle Weiterbildung durch soziale Medien. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen für Pädagogische und Entwicklungs-Psychologie (paEpsy), Heidelberg (Online), Deutschland.

Enders, N., Hanke, U., Mayweg-Paus, E., Mörth, M. & Rückmann, J. (2021). University teaching in the digital world - evidence-based insights for the design of online, blended and face-to-face learning. Presentation held at the 43rd Annual Forum of the European Higher Education Society. Berlin, Germany.

Mayweg-Paus, E. & Zimmermann, M. (2020). Reflektierte Informationsbeschaffung im Netz als professionelle Herausforderung für HochschuldidaktikerInnen, Hochschullehrende und Lehramtsstudierende. Vortrag auf dem 49. Jahrestreffen der Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik, Berlin.

Kienhues, D. & Mayweg-Paus, E. (2020). Reflexion fachspezifischer Lehrgepflogenheiten und individuell erlebter fachlicher Enkulturation als Teil der Weiterbildung von Hochschullehrenden. Vortrag auf dem 49. Jahrestreffen der Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik, Berlin.

Mayweg-Paus, E., Zimmermann, M., Lampe, M., & Jucks. R. (2019, September). Kollaborative OnlineDiskurse zur Förderung des Kritischen Denkens. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen für Pädagogische und Entwicklungs-Psychologie (paEpsy), Leipzig, Deutschland.

Enders, N. & Mayweg-Paus, E. (2019). Kommunikation und E-Learning: Mehrwert, Gestaltungsmöglichkeiten und Qualitätssicherung beim Einsatz von Foren und Co in der Hochschullehre. Workshop auf dem 48. Jahrestreffen der Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik, Leipzig.

Mayweg-Paus, E. & Jucks, R. (2017). „Einerseits ..., andererseits, ...“ – Der Einfluss des Kommunikationsstils in Expertendiskussionen auf die Quellenevaluation. Vortrag bei der 16. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, Münster.

Mayweg-Paus, E., Thiebach, M. & Jucks, R. (2017). „Es wird zu wenig kritisch hinterfragt!“ – Eine Trainingsstudie zur Förderung kritisch-elaborierter Online-Diskussionen“. Vortrag auf der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung in Heidelberg.

Thiebach, M., Mayweg-Paus, E. & Jucks, R. (2016). „Da frag ich mich doch: Ist das wirklich so?“ – Förderung kritischen Hinterfragens im argumentativen Diskurs. Vortrag auf dem 50.
Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Leipzig.

Hellmann, J. H., Paus, E. & Jucks, R. (2014). Innovationen in der Hochschullehre mitgestalten. Vortrag bei der 6. Dortmund Spring School for Academic Staff Developers, Dortmund

Paus, E. & Jucks, R. (2011). Making Sense out of Scientific Information: How Laypersons Develop Conceptual Understanding in Online Forums. Presentation held at the 13th international conference General Online Research (GOR11), Düsseldorf, Germany.