Vorträge
International (Auswahl)
2022
Co-Organisator Zimmermann, M. & Co-Organisator Mayweg-Paus, E. (2022, September) "Teachers' pedagogical and reflective practices for teaching argumentation and dialogue". [Symposium] Conference of the EARLI Special Interest Groups 20 ("Inquiry Learning") and 26 ("Argumentation, Dialogue and Reasoning"), Utrecht, Netherlands.
Zimmermann, M. & Mayweg-Paus, E., Detienne, F., & Baker, M. (2022, September). Teachers' collaborative and reflective activities about teaching dialogue and argumentation. [Paper presentation] in Symposium "Teachers' pedagogical and reflective practices for teaching argumentation and dialogue" at the Conference of the EARLI Special Interest Groups 20 ("Inquiry Learning") and 26 ("Argumentation, Dialogue and Reasoning"), Utrecht, Netherlands.
Zimmermann, M. & Mayweg-Paus., E. (2022, July). University Students' Dialogues about Online COVID-19 Information. [Paper presentation] 32nd International Conference of the Society for Text and Discourse, Online.
2021
Zimmermann, M. & Mayweg-Paus, E. (2021, August). Teachers' collaborative argumentation when reasoning the selection of online educational information. [Paper presentation] 19th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Gothenburg (Online), Schweden.
Co-Organisator Hendriks, F. & Co-Organisator, Mayweg-Paus, E. (2021, August) "Is this credible information? Investigations on the Evaluation of Scientific Online Information". [Symposium] 19th Biennial European Association for Research in Learning and Instruction, Gothenburg, Sweden.
Ruwe, T., Zimmermann, M. & Mayweg-Paus, E. (2021, August). Building a Community of Practice to empower teachers in using open access educational resources. [Poster presentation] at the 19th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction, Gothenburg (Online), Schweden.
Enders, N., Hanke, U., Mayweg-Paus, E., Mörth, M. & Rückmann, J. (2021, September). University teaching in the digital world - evidence-based insights for the design of online, blended and face-to-face learning. [Presentation] 43rd Annual Forum of the European Higher Education Society. Berlin, Germany.
2019
Mayweg-Paus, E., Lampe, M., Zimmermann, M. & Jucks. R. (2019, July). Collaborative online discourses promote critical thinking. [Poster presentation] 29th International Conference of the Society for Text and Discourse 2019, New York, USA.
Mayweg-Paus, E. (2019, n.d.). Critical questioning in argumentation contributes to critical thinking. [Invited presentation] Teachers' Professional Development Conference, Lisbon, Portugal.
2018
Krempkow, R., Mayweg-Paus, E. & Reineke, K. (2018, August). Improving teaching and learning and the evaluation of effects. [Presentation] 40th EAIR Annual Conference, Budapest, Hungary.
Mayweg-Paus, E., Hendriks, F. & Jucks, R. (2018, Februar). „Der Einfluss von Kommunikationsstil und Voreinstellung auf die Verarbeitung widersprüchlicher Befunde in Expertendiskussionen“. [Vortrag] 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung in Basel, Schweiz.
National (Auswahl)
2022
Mayweg-Paus, E. (2022, September). Zur Rolle des Kritischen Denken in der Medienbildung. Vortrag für den 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
Ruwe, T. & Mayweg-Paus, E. (2022, September). Soziale Cues in online Lernumgebungen: Einflüsse von personalisiertem Feedback und Feedbackgebenden auf Motivation und Selbstwirksamkeit von Studierenden. [Posterpräsentation] 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
Zimmermann, M., & Mayweg-Paus, E. (2022, September). Gemeinsamer Austausch zwischen Studierenden im Umgang mit konfligierenden Online-Informationen zu COVID-19. [Vortrag] den 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
Mayweg-Paus, E., Engel, O., Zimmer, L. & Lörz, M. (2022, September). Lernerfolg unter den Bedingungen digitaler Hochschullehre: Lehrenden und Lernende im Blick. [Vortrag] 50. Jahrestreffen der Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik, Paderborn, Deutschland.
Mörth, M., Mayweg-Paus, E. & Ulrich, I. (2022, September). Online, blended, hybrid, Präsenz? Evidenzbasierte Erkenntnisse zur Gestaltung der (digitalen) Lehre. [Vortrag] 50. Jahrestreffen der Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik, Paderborn, Deutschland.
Mörth, M., Kienhues, D., Mayweg-Paus, E., Paridon, H., Ulrich, I. & Glathe A. (2022, September). Die Relevanz psychologischer Erkenntnisse in der postpandemischen Hochschuldidaktik. [Diskurswertstatt] 50. Jahrestreffen der Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik, Paderborn, Deutschland.
Mayweg-Paus, E., Mörth, M. & Ulrich, I. (2022, Juni ). Perspektive der Lehr-Lernforschung auf das Digitale Selbststudium. [Keynote] E-Learning Day der Universität Jena, Deutschland.
Mayweg, E., Enders, N., Bohndick, C. & Rückmann, J. (2022, März). Online, blended oder Präsenz? Ein systematisches Literaturreview von Metaanalysen und Reviews zur Effektivität hochschulischer Lehrformate. [Vortrag] 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Bamberg, Deutschland.
2021
Zimmermann, M., & Mayweg-Paus, E. (2021, September). Kollaboration von Lehramtsstudierenden beim Reflektieren der Online-Informationsrecherche. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen für Pädagogische und Entwicklungs-Psychologie, Leipzig (Online), Deutschland.
Engel, O., Zimmermann, M., & Mayweg-Paus, E. (2021, September). Suchstrategien von Lehramtsstudierenden bei der Recherche nach Online-Informationen. [Vortrag] Gemeinsame Tagung der Fachgruppen für Pädagogische und Entwicklungs-Psychologie, Leipzig (Online), Deutschland.
El Zatoni, S., Zimmermann, M., & Mayweg-Paus, E. (2021, September). Professionelle Lernnetzwerke von Lehrkräften. Informelle Weiterbildung durch soziale Medien. [Vortrag] Gemeinsame Tagung der Fachgruppen für Pädagogische und Entwicklungs-Psychologie, Leipzig (Online), Deutschland.
2020
Kienhues, D. & Mayweg-Paus, E. (2020, März). Reflexion fachspezifischer Lehrgepflogenheiten und individuell erlebter fachlicher Enkulturation als Teil der Weiterbildung von Hochschullehrenden. [Vortrag] 49. Jahrestreffen der Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik, Berlin, Deutschland.
Mayweg-Paus, E. & Zimmermann, M. (2020, März). Reflektierte Informationsbeschaffung im Netz als professionelle Herausforderung für HochschuldidaktikerInnen, Hochschullehrende und Lehramtsstudierende. [Vortrag] 49. Jahrestreffen der Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik, Berlin, Deutschland.
2019
Enders, N. & Mayweg-Paus, E. (2019). Kommunikation und E-Learning: Mehrwert, Gestaltungsmöglichkeiten und Qualitätssicherung beim Einsatz von Foren und Co in der Hochschullehre. Workshop auf dem 48. Jahrestreffen der Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik, Leipzig, Deutschland.
Mayweg-Paus, E., Zimmermann, M., Lampe, M., & Jucks. R. (2019, September). Kollaborative OnlineDiskurse zur Förderung des Kritischen Denkens. [Vortrag] auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen für Pädagogische und Entwicklungs-Psychologie, Leipzig, Deutschland.
Weitere
Mayweg-Paus, E. & Jucks, R. (2017, September). „Einerseits ..., andererseits, ...“ – Der Einfluss des Kommunikationsstils in Expertendiskussionen auf die Quellenevaluation. [Vortrag] 16. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, Münster, Deutschland.
Mayweg-Paus, E., Thiebach, M. & Jucks, R. (2017, August-September). Better ask critically! A training in critical argumentation for pre-service teachers. [Presentation] 17th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction, Tampere, Finland.
Mayweg-Paus, E., Thiebach, M. & Jucks, R. (2017, März). „Es wird zu wenig kritisch hinterfragt!“ – Eine Trainingsstudie zur Förderung kritisch-elaborierter Online-Diskussionen“. [Vortrag] 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Heidelberg, Deutschland.
Thiebach, M., Mayweg-Paus, E. & Jucks, R. (2016, September). „Da frag ich mich doch: Ist das wirklich so?“ – Förderung kritischen Hinterfragens im argumentativen Diskurs. [Vortrag] 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Deutschland.
Mayweg-Paus, E., Zimmermann, M., Thiebach, M. & Jucks, R. (2015, August). Discourse = Interactive? How to support interactive learning activities in online discourse. [Presentation] 16th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction, Cyprus, Greece.
Macagno, F., Mayweg-Paus, E. & Kuhn, D. (2015, June). Coding relevance and function in students' arguments. [Presentation] 1st European Conference on Argumentation, Lisbon, Portugal.
Mayweg-Paus, E., Thiebach, M. & Jucks, R. (2015, June). Better agree or disagree? The role of perspective taking in argumentation. [Presentation] 1st European Conference on Argumentation, Lisbon, Portugal.
Thiebach, M., Paus, E., & Jucks, R. (2014, August). Markers of Tentativeness as a Hint to Fragile and Conflicting Evidence: A Study on Argumentation about Computer Use in Childhood. [Presentation] 24rd Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Chicago, IL, USA.
Hellmann, J. H., Paus, E. & Jucks, R. (2014, Mai). Innovationen in der Hochschullehre mitgestalten. [Vortrag] 6. Dortmund Spring School for Academic Staff Developers, Dortmund, Deutschland.
Paus, E. & Jucks, R. (2011, July). Do lexical overlaps hamper conceptual understanding? A study of online discourses for learning. [Presentation] 21th International Conference of the Society for Text and Discourse, Poitiers, France.
Paus, E. & Jucks, R. (2011, March). Making Sense out of Scientific Information: How Laypersons Develop Conceptual Understanding in Online Forums. [Presentation] 13th international conference General Online Research, Düsseldorf, Germany.
- Es handelt sich um eine Auswahl. Die vollständige Vortragsliste finden Sie hier.