Direkt zum InhaltDirekt zur SucheDirekt zur Navigation
▼ Zielgruppen ▼

Humboldt-Universität zu Berlin - Faculty of Humanities and Social Science - Primary Mathematics Education

Dr. Christin Laschke

Contact Information

 

Humboldt-Universität zu Berlin

Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät
Institut für Erziehungswissenschaften

Primary Mathematics Education
Friedrichstraße 194-199
Room 214

 

(Mailing address: Unter den Linden 6, 10099 Berlin)

Phone number: 030/2093-66843

E-Mail: christin.laschke@hu-berlin.de

 

Research Interests:

  • Teacher Expertise

  • Mathematics Teachers’ Professional Development

  • International comparative studies

 

Research Activities:

  • TNT - Fostering Teacher Noticing of innovative student Thinking

 

Selected Publications:

Articles

Laschke, C. & Blömeke, S. (2016). The Measurement of Motives to become a mathematics teacher in TEDS-M. Testing for invariance across countries and cultures. Large-scale Assessments in Education. An IEA-ETS Research Institute Journal, 4(16).

Laschke, C., Blömeke, S. & Kaiser, G. (2016). Inhalte und Lehr-Lernmethoden in der Mathematiklehrerausbildung im Kontext unterschiedlicher Kulturen am Beispiel von Deutschland und Taiwan. [Content and teaching and learning methods within mathematics teacher education in different cultures by the example of Germany and Taiwan.] In A. Rakhkochkine, B. Koch-Priewe, M. Hallitzky, J.C. Störtländer & M. Trautmann (Ed.). Vergleichende Didaktik und Curriculumforschung: nationale und internationale Perspektiven [Comparative Research into Didactics and Curriculum: National and International Perspectives.] (p. 322-332). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Laschke, C. (2015). Zur Anwendung von Messinstrumenten der vergleichenden Bildungsforschung in unterschiedlichen kulturellen Kontexten. [About the usefulness of measuring instruments of comparative education research in different cultural contexts] In J. Stiller & C. Laschke (Ed.), Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung 2015. Herausforderungen, Befunde und Perspektiven interdisziplinärer Bildungsforschung [Berlin - Brandenburg contributions to educational research 2015. Challenges, findings and perspectives of interdisciplinary education research.] (p. 87-110). Peter Lang: Berlin.

Laschke, C., Dunekacke, S., & Blömeke, S. (2014): Forschungsorientierte Lehr-Lernmethoden im Rahmen der Mathematiklehrerausbildung im internationalen Vergleich. [Research focused methods of teaching and learning within the mathematics teacher education in international comparison.] In E. Feyerer, K. Hirschenhauser, K. Soukup-Altrichter (Ed.). Last oder Lust? Forschung in der und für die LehrerInnenbildung. [Treat or trouble? Research within and for the teacher education] (p. 169-188). Waxmann: Münster.

Laschke, C. (2013). Effects of future mathematics teachers' affective, cognitive and socio-demographic characteristics on their knowledge at the end of the teacher education in Germany and Taiwan. International Journal of Science and Mathematics Education, 11(4), 895-921.

Laschke, C., & Blömeke, S. (2013): Zum kulturspezifischen Verständnis affektiver Einflussfaktoren im Bildungsbereich – Mathematiklehrerausbildung in Deutschland und Taiwan. [About the culture-specific understanding of affective factors in education – mathematics teacher education in Germany and Taiwan.] In A. Gehrmann, B. Kranz, S. Pelzmann, A. Reinartz, (Ed.). Formation und Transformation der Lehrerbildung. Entwicklungstrends und Forschungsbefunde. [Formation and transformation of teacher education. Development, trends and evidences.] (p. 104-116). Klinkhardt 2013.

 

Editorships

Stiller, J. & Laschke, C. (in press). Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung 2015. Herausforderungen, Befunde und Perspektiven interdisziplinärer Bildungsforschung. [Berlin - Brandenburg contributions to educational research 2015. Challenges, findings and perspectives of interdisciplinary education research.] Peter Lang: Berlin.

Stiller, J. & Laschke, C. (2017). Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung 2015. Herausforderungen, Befunde und Perspektiven interdisziplinärer Bildungsforschung. [Berlin - Brandenburg contributions to educational research 2015. Challenges, findings and perspectives of interdisciplinary education research.] Peter Lang: Berlin.

Stiller, J. & Laschke, C. (2015). Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung 2015. Herausforderungen, Befunde und Perspektiven interdisziplinärer Bildungsforschung. [Berlin - Brandenburg contributions to educational research 2015. Challenges, findings and perspectives of interdisciplinary education research.] Peter Lang: Berlin.

Laschke, C. & Blömeke, S. (2014). Teacher Education and Development Study – Learning to Teach Mathematics (TEDS-M). Dokumentation der Erhebungsinstrumente [Documentation of survey instruments.] Waxmann: Münster.