Humboldt-Universität zu Berlin - Faculty of Humanities and Social Science - Chair Instructional Research

Dr. Ute Suhl


Portrait Ute Suhl
Portrait Ute Suhl
Photo: Martin Ibold

Research Assistant

Geschwister-Scholl-Straße 7, R. 328.1
10117 Berlin
Tel. +49(0)30/2093-66860
E-Mail: Briefumschlag

 

 

 

 

link Office Hours

link Research Interests

link Curriculum Vitae

link Publications

 


Research Interests

  • Methods of Empiric Social Research

  • Higher Education Research, especially assistance at the following projects: TEDS-M, TEDS-LT, TEDS-Telekom

 


Curriculum Vitae

Professional Career

Seit 02/2009 Research Assistant at the Institute for Education (Chair in Systematic Didactics and Instructional Research), Humboldt-Universität zu Berlin
04/2006 - 02/2009 Self-employment in the field of „Scientific Services“ with fokus on Statistical Data Analysis
10/2002 - 03/2005 Research Assistant at the Max-Planck-Institut for Human Cognitive and Brain Sciences, Leipzig, as part of the Interdisciplinary Project about Early Childhood Language Development
04/1997 – 02/2002 Research Assistant at the Chair of Methodology and Evaluationresearch, Institut für Psychologie der Friedrich-Schiller-Universität Jena
04/1995 – 03/1997 Research Assistant at the Chair for Pedagogical Psychology, Institut für Erziehungswissenschaften der Frie­drich-Schiller-Universität Jena

 

Academic Career

März 1999 Graduation at the Faculty of Social- and Behavioralresearch at the Friedrich-Schiller-Universität Jena
04/1992 - 03/1999 Doctoral Programm of Psychology with the subsidiary subjects Sociology und Computer Science at the Westfälische Wilhelms-Universität Münster
10/1991 – 09/1994 Doctoral scholarship as part of the interdisziplinary post graduate programm on the subject of Conflict Research at the Westfälische Wilhelms-Universität Münster
10/1984 – 09/1991 Studies of Psychology (Diplom) an der Westfälischen  Wilhelms-Universität Münster

linktop


Publications

  • Blömeke, S., Buchholtz, N., Suhl, U. & Kaiser, G. (2014). Resolving the chicken-or-egg causality dilemma: the longitudinal interplay of teacher knowledge and teacher beliefs. Teaching and Teacher Education , 37, 130-139.
  • Blömeke, S., Busse, A., Suhl, U., Kaiser, G., Benthien, J., Döhrmann, M. & König, J. (2014). Entwicklung von Lehrpersonen in den ersten Berufsjahren: Längsschnittliche Vorhersage von Unterrichtswahrnehmung und Lehrerreaktionen durch Ausbildungsergebnisse. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17, 509-542.
  • König, J., Blömeke, S., Klein, P., Suhl. U., Busse, A. & Kaiser, G. (2014). Is teachers’ general pedagogical knowledge a premise for noticing and interpreting classroom situations? A video-based assessment approach. Teaching and Teacher Education, 38, 76-88.
  • Blömeke, S., Suhl, U. & Döhrmann, M. (2013). Assessing strengths and weaknesses of teacher knowledge in Asia, Eastern Europe and Western countries: Differential item functioning in TEDS-M. International Journal of Science and Mathematics Education, 11, 795-817.
  • Blömeke, S., Buchholtz, N. & Suhl, U. (2012). Zwei Kulturen? Mathematiklehramtsstudierende mit unterschiedlichen Zweitfächern. In: Blum, W. et al. (Hrsg.), Mathematikunterricht im Kontext von Realität, Kultur und Lehrerprofessionalität. Festschrift für Gabriele Kaiser. Heidelberg: Springer Spektrum , 184-195.
  • Blömeke, S., Suhl, U. & Döhrmann, M. (2012). Zusammenfügen was zusammengehört. Kompetenzprofile am Ende der Lehrerausbildung im internationalen Vergleich. Zeitschrift für Pädagogik, 58 (4), 422-440.
  • Blömeke, S., Suhl, U., Kaiser, G. & Döhrmann, M. (2012). Family background, entry selectivity and opportunities to learn: What matters in primary teacher education? An international comparison of fifteen countries. Teaching and Teacher Education, 28, 44-55.
  • Buchholtz, N., Scheiner, Th., Döhrmann, M., Suhl, U., Kaiser, G. & Blömeke, S. (2012). TEDS-shortM: Kurzfassung der mathematischen und mathematikdidaktischen Testinstrumente aus TEDS-M, TEDS-LT und TEDS-Telekom. Hamburg: Universität.
  • Buchholtz, N., Blömeke, S., Kaiser, G., König, J., Lehmann, R., Schwarz, B. & Suhl, U. (2011). Entwicklung von Professionswissen im Lehramtsstudium: eine Längsschnittstudie an fünf deutschen Universitäten. In: Eilerts, K. et al. (Hrsg.), Kompetenzorientierung in Schule und Lehrerbildung. Perspektiven der bildungspolitischen Diskussion, der Bildungsforschung und der Mathematik-Didaktik. Festschrift für Hans-Dieter Rinkens. Münster: LIT Verlag. Paderborner Beiträge zur Unterrichtsforschung und Lehrerbildung 15, 201-214.
  • Blömeke, S., Houang, R. & Suhl, U. (2011). TEDS-M: Diagnosing teacher knowledge by applying multidimensional item response theory and multi-group models. IERI Monograph Series: Issues and Methodologies in Large-Scale Assessments, 4, 109-126.
  • Blömeke, S., Suhl, U. & Kaiser, G. (2011). Teacher education effectiveness: Quality and equity of future primary teachers’ mathematics and mathematics pedagogical content knowledge. Journal of Teacher Education, 62(2), 154-171.
  • Blömeke, S., Kaiser, G., Döhrmann, M., Suhl, U. & Lehmann, R. (2010). Mathematisches und mathematikdidaktisches Wissen angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Hrsg.), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann, S. 195-251.
  • Blömeke, S., Lehmann, R. & Suhl, U. (2010). Technischer Anhang zu TEDS-M Sekundarstufe I: Stichprobenziehung, Durchführung der Erhebung, Skalierung, Gewichtung und Analyseeinheiten. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Hrsg.), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Mathematiklehrkräfte für die Sekundarstufe I im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann, S. 307-344.
  • Blömeke, S., Lehmann, R. & Suhl, U. (2010). Technischer Anhang zu TEDS-M Primarstufe: Stichprobenziehung, Durchführung der Erhebung, Skalierung, Gewichtung und Analyseeinheiten. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Hrsg.), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann, S. 327-365.
  • Blömeke, S., Suhl, U. (2010). Modellierung von Lehrerkompetenzen. Nutzung unterschiedlicher IRT-Skalierungen zur Diagnose von Stärken und Schwächen deutscher Referendarinnen und Referendare im internationalen Vergleich. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 13, 473-505.
  • Blömeke, S., Suhl, U., Kaiser, G., Felbrich, A. & Schmotz, Ch. (2010). Lerngelegenheiten und Kompetenzerwerb angehender Mathematiklehrkräfte im internationalen Vergleich. Unterrichtswissenschaft, 38, 29-50.
  • Nachtigall, C. & Suhl, U. (2005). Evaluation intraindividueller Veränderung. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 34, 241-247.
  • Mortensen, U. & Suhl, U. (1991). An evaluation of sensory noise in the human visual system. Biological Cybernetics, 66, 37-47.

linktop


Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät der Humboldt-Universität zu Berlin

Institut für Erziehungswissenschaften
Abt. Systematische Didaktik und Unterrichtsforschung