Lars Jenssen
Research Assistant
Geschwister-Scholl-Straße 7, R. 329
10117 Berlin
Tel. 030/2093-1930
E-Mail: lars.jenssen@hu-berlin.de
Research Interests
-
Measurements based on Classical Test Theory and Item Response Theory and its validation
-
Latent state-trait models
-
Specific personality constructs (e.g. mathematical competence, self-efficacy in students)
-
Psychological diagnostics (interviews, questionnaires, tests, ambulatory assessment)
Curriculum Vitae
Academic Positions
since 9/2015 |
Research Assistant Department of systematic teaching and teaching research at the Humboldt-Universität zu Berlin |
02/2015-07/2015 | Visiting Scientist at the Centre for Educational Measurement at the University of Oslo |
02/2012-01/2015 |
Research Assistant Department of systematic teaching and teaching research at the Humboldt-Universität zu Berlin |
10/2011–02/2012 | Associate Lecturer of the Practice Area Psychological Assessment and Differential and Personality Psychology, Freie Universität in Berlin |
11/2009–09/2011 | Tutor/ Student Research Assistant of the Practice Area Differential and Personality Psychology, Psychological Assessment and Intervention |
05/2009–01/2011 | Student Apprentice of the “Berliner Borderline Versorgungsstudie” (Cooperative Study of Charité, HU Berlin, FU Berlin and AWP Berlin) |
Education
10/2006–10/2011 |
Degree in Psychology (Diploma/ Master equivalent), Freie Universität Berlin, Germany Thesis “Vergleich der emotionalen Instabilität zwischen Therapiebeginn und einem Jahr ambulanter Dialektisch-Behavioraler Therapie bei Patienten mit einer Borderline-Persönlichkeitsstörung - Eine Ambulatory Assessment Studie” |
07/2006 | Abitur (German high school degree), Gymnasium Sanitz (Mecklenburg-Western Pomerania, Germany) |
Publications
Articles
-
Jenßen, L., Dunekacke, S., Baack, W., Tengler, M., Koinzer, T., Schmude, C., Wedekind, H., Grassmann, M. & Blömeke, S. (in Vorbereitung). KomMa: Kompetenzmodellierung und Kompetenzmessung bei frühpädagogischen Fachkräften im Bereich Mathematik. In: B. Koch-Priewe, A. Köker, J. Seifried & E. Wuttke (Hrsg.), Kompetenzen von Lehramtsstudierenden und angehenden ErzieherInnen.
-
Jenßen, L., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2015). Qualitätssicherung in der Kompetenzforschung: Empfehlungen für den Nachweis von Validität in Testentwicklung und Veröffentlichungspraxis. Zeitschrift für Pädagogik, 61. Beiheft.
-
Jenßen, L., Dunekacke, S., Eid, M. & Blömeke, S. (2015). The Relationship of Mathematical Competence and Mathematics Anxiety in Prospective Pre-School Teachers – An Application of Latent State-Trait Theory. Zeitschrift für Psychologie, 223(1), 31-38.
-
Dunekacke, S., Jenßen, L., & Blömeke, S. (2015a). Effects of Mathematics Content Knowledge on Preschool Teachers' Performance: a Video-Based Assessment of Perception and Planning Abilities in Informal Learning Situations. International Journal of Science and Mathematics Education.
-
Dunekacke, S., Jenßen, L., & Blömeke, S. (2015b). Mathematikdidaktische Kompetenz von Erzieherinnen und Erziehern. Validierung des KomMa-Leistungstests durch die videogestützte Erhebung von Performanz. Zeitschrift für Pädagogik, 61. Beiheft.
-
Dunekacke, S., Jenßen, L., Baack, W., Tengler, M., Wedekind, H., Grassmann, M., & Blömeke, S. (2013). Was zeichnet eine kompetente pädagogische Fachkraft im Bereich Mathematik aus? Modellierung professioneller Kompetenz für den Elementarbereich. Beiträge zum Mathematikunterricht 2013, 280-283.
Lectures
-
Jenßen, L., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2014). Das Zusammenspiel von mathematischer Kompetenz und Mathe-Angst bei angehenden Erzieher/-innen. Eine Latent-State-Trait-Analyse. 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung im März 2014, Frankfurt (15min.+5min.)
-
Jenßen, L., Dunekacke, S., Baack, W. & Blömeke, S. (2014). The Relationship of Preschool Teachers’ Mathematics Knowledge and Mathematics Anxiety. An Application of Latent State-Trait Theory. Fourth Meeting of the EARLI SIG “Educational Effectiveness” in August 2014, Southampton, United Kingdom (20min.+10min.)
-
Jenßen, L., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2014). Mathematisches Fachwissen und Mathe-Angst bei angehenden Erzieher/-innen. Eine Untersuchung unter Berücksichtigung der Latent-State-Trait-Theorie. 79. Tagung der Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung im September 2014, Hamburg (20min.+10min.)
-
Jenßen, L., Dunekacke, S., Baack, W., Tengler, M., Wedekind, H., Grassmann, M., & Blömeke, S. (2013). Validating an assessment of pre-school teachers‘ mathematical knowledge. 37th Conference of the Group for the Psychology of Mathematics Education, Kiel (10min. + 10min.)
-
Jenßen, L. (2013). Qualitätsmanagement im IVB. Au ja – oder – oh weh? Präsentation auf dem Sommerfest 2013 des IVB, Berlin (10min.+3min.)
-
Jenßen, L., Dunekacke, S., Baack, W., Tengler, M., Wedekind, H., Grassmann, M., & Blömeke, S. (2012). Niveaumodellierung im Projekt KomMa. Rundgespräch zur Niveaumodellierung im Rahmen der Förderinitiative Kompetenzmodellierung und Kompetenzerfassung im Hochschulsektor, Berlin (15min. + 5min.)
-
Jenßen, L., Dunekacke, S., & Blömeke, S. (2013). Mathematical Competence and Mathematics Anxiety - A Latent State-Trait Analysis. International Colloquium for Young Researchers, Mainz (15min. + 15min.)
-
Jenßen, L., Dunekacke, S., Grassmann, M., & Blömeke, S. (2013). Das Projekt KomMa - Testkonstruktion und erste Ergebnisse aus der Pilotierung. Forschungskolloquium - Austausch zur frühen Mathematik-Pädagogik, St. Gallen, Schweiz (20min. + 10min.)
Poster
-
Jenßen, L., Hoegl, J., Glieden, B., Dunekacke, S. & Blömeke, S. (2014). The Natural Variability of Preschool Teachers’ Mathematical Content Knowledge and Mathematics Anxiety. An Application of Latent State-Trait Theory. International Conference on „Modeling and Measuring Competencies in Higher Education“ in November 2014, Mainz. Winner of the 1st Poster Award
-
Jenßen, L., Dunekacke, S., Baack, W., Tengler, M., Wedekind, H., Grassmann, M., & Blömeke, S. (2013). Structure, level and development of professional competencies of pre-school (Kindergarten) teachers in the field of mathematics. 37th Conference of the Group for the Psychology of Mathematics Education, Kiel.
Philosophische Fakultät IV der Humboldt-Universität zu Berlin
Chair Instructional Research