Humboldt-Universität zu Berlin - Faculty of Humanities and Social Science - Chair Instructional Research

Karin Tschackert

You are here: Home > Team > Karin Tschackert


Foto

Psychologist

Geschwister-Scholl-Straße 7, R 328; 10117 Berlin
Tel.: 030 / 2093 – 1858; E-Mail: karin.tschackert(AT)staff.hu-berlin.de



link Professional Practice

link Education

link Project Collaborations

link Research Focus

link Dissertation

link Courses

link Proceedings

link Publications




Professional Practice

2010 – present Research Associate for the Chair in Systematic Didactics and Research of Instruction at Humboldt-Universität zu Berlin
2008–2009 Disruption for parental leave
2008 Research Associate for the Chair in Systematic Didactics and Research of Instruction at Humboldt-Universität zu Berlin
2007-2008 Research Associate for the Institute for School Quality (ISQ) of the Countries Berlin and Brandenburg
2005-2007 Research Associate for the Chair in Systematic Didactics and Research of Instruction at Humboldt-Universität zu Berlin
2004 Freelancing as an author, tester and typist of learning software, digital spirit GmbH, Berlin
2003 Practical training in the online editorial office of the information portal add-new-knowledge, digital spirit GmbH, Berlin
2001 Practical Training in the field of didactical conception of learning software, digital spirit GmbH, Berlin

Education

04/1998–04/2003 Studies of Psychology at the Free University of Berlin with the research foci educational psychology and media psychology
  • Secondary qualification in „Media Education and Media Research“ at the „Center for Media Research“ of the Free University of Berlin
  • Diploma Thesis: Learner-sided and setting-specific aspects of independent learning using the example of the learning platform "Corporate Learning 3.0" of the Deutschen Telekom AG

Project Collaborations

Scientific accessory research of the model project "1000 multiplied by 1000: Notebooks in the Satchel" in Lower Saxony
link More information

Development and implementation of the school internal curriculum for German language classes
link More information


Research Focus

  • Independent learning using New Media
  • Design of learning software and Usability-Testing
  • Use of Notebooks in classes
  • Writing processes at the computer

Dissertation

“Writing Instruction Using Notebooks – Processes, Products and Perspectives”

Completion: Anticipated in 2012
First Assessor: Professor Sigrid Blömeke, Humboldt-Universität zu Berlin
Second Assessor: Professor Michael Becker-Mrotzek, University of Cologne

This study addresses student processes of electronic text production. It analyzes whether there are different types of writing processes and whether they result in different qualities of writing. The study also addresses the amount of process orientation in the writing instruction using notebooks for the students, and the possibility of supporting writing processes for low performing writers.


Courses

SoSe 2012 Pädagogisches Handeln und Lernorte – Seminar zur Nachbereitung auf das Berufsfelderschließende Praktikum
WiSe 2011/2012 Pädagogisches Handeln und Lernorte – Seminar zur Vorbereitung auf das Berufsfelderschließende Praktikum
SoSe 2011 Pädagogisches Handeln und Lernorte – Seminar zur Nachbereitung auf das Berufsfelderschließende Praktikum
WiSe 2010/2011 Pädagogisches Handeln und Lernorte – Seminar zur Vorbereitung auf das Berufsfelderschließende Praktikum
SoSe 2010 Let’s go Internet – Kolloquium zum L-M3: Unterrichten, Lernprozesse gestalten und erforschen
SoSe 2008 Pädagogisches Handeln und Lernorte - Seminar zur Vorbereitung auf das Berufsfelderschließende Praktikum
WiSe 2006/2007 Computer als Schreibwerkzeug im Deutschunterricht (Übung)

Proceedings

  • Tschackert, K. (2011). Writing Processes on the Computer – Types and Process-Productrelations. Paper Session. ECER 2011, Berlin, Germany.
  • Tschackert, K. (2009). Schülerleistung und Prozessorientierung im Aufsatzunterricht als Bedingungsfaktoren für Schreibprozesse am Computer. Vortrag auf dem VIII. Prowitec‐Symposion, Gießen, Germany.
  • Tschackert, K. (2008). Schülerleistung und Prozessorientierung im Aufsatzunterricht als Bedingungsfaktoren für Schreibprozesse am Computer. Posterpräsentation auf 4. Berliner Methodentreffen Qualitative Forschung, Berlin, Germany. pdfdownload Download
  • Tschackert, K.; Schaumburg, H.; Prasse, D. (2008). Lernen in Notebook-Klassen. Ergebnisse aus dem Evaluationsbericht zum Projekt "1000mal1000. Notebooks im Schulranzen". Medienkongress, Villingen-Schwenningen, Germany.
  • Schaumburg, H.; Prasse, D.; Tschackert, K. (2008). Innovative Instructional Practice With Laptops? A Video- and Interview-Based Study of Instructional Changes in Laptop Classrooms. AERA, New York, USA.
  • Schaumburg, H.; Tschackert, K.; Prasse, D. (2007). Neuer Unterricht mit Neuen Medien? Ergebnisse einer Videostudie zum Einsatz mobiler Computer im Unterricht. AEPF, Lüneburg, Germany.

Publications

  • Meissner, A.; Tschackert, K.; Blömeke, S. & Kämper-van den Boogaart, M. (2010). Entwicklung schulinterner Curricula. Eine Fallstudie zu institutionellen Bedingungsfaktoren. In: journal für schulentwicklung, 14 (4), 29-36.
  • Schaumburg, H.; Tschackert, K. & Prasse, D. (2008). Neuer Unterricht mit neuen Medien? Ergebnisse einer Videostudie zum Einsatz mobiler Computer im Unterricht. In E.-M. Lankes (Hrsg.), Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Münster: Waxmann.
  • Schaumburg, H.; Prasse, D.; Tschackert, K. & Blömeke, S. (2007). Lernen in Notebook-Klassen. Endbericht zur Evaluation des Projekts "1000mal1000: Notebooks im Schulranzen". Bonn: SaN-Verlag.

toptop




Philosophische Fakultät IV der Humboldt-Universität zu Berlin
Chair Instructional Research