Karin Tschackert

Psychologist
Geschwister-Scholl-Straße 7, R 328; 10117 Berlin
Tel.: 030 / 2093 – 1858; E-Mail: karin.tschackert(AT)staff.hu-berlin.de
Professional Practice
2010 – present | Research Associate for the Chair in Systematic Didactics and Research of Instruction at Humboldt-Universität zu Berlin |
2008–2009 | Disruption for parental leave |
2008 | Research Associate for the Chair in Systematic Didactics and Research of Instruction at Humboldt-Universität zu Berlin |
2007-2008 | Research Associate for the Institute for School Quality (ISQ) of the Countries Berlin and Brandenburg |
2005-2007 | Research Associate for the Chair in Systematic Didactics and Research of Instruction at Humboldt-Universität zu Berlin |
2004 | Freelancing as an author, tester and typist of learning software, digital spirit GmbH, Berlin |
2003 | Practical training in the online editorial office of the information portal add-new-knowledge, digital spirit GmbH, Berlin |
2001 | Practical Training in the field of didactical conception of learning software, digital spirit GmbH, Berlin |
Education
04/1998–04/2003 |
Studies of Psychology at the Free University of Berlin with the research foci educational psychology and media psychology
|
Project Collaborations
Scientific accessory research of the model project "1000 multiplied by 1000: Notebooks in the Satchel" in Lower Saxony
More information
Development and implementation of the school internal curriculum for German language classes
More information
Research Focus
- Independent learning using New Media
- Design of learning software and Usability-Testing
- Use of Notebooks in classes
- Writing processes at the computer
Dissertation
“Writing Instruction Using Notebooks – Processes, Products and Perspectives”
Completion: | Anticipated in 2012 |
First Assessor: | Professor Sigrid Blömeke, Humboldt-Universität zu Berlin |
Second Assessor: | Professor Michael Becker-Mrotzek, University of Cologne |
This study addresses student processes of electronic text production. It analyzes whether there are different types of writing processes and whether they result in different qualities of writing. The study also addresses the amount of process orientation in the writing instruction using notebooks for the students, and the possibility of supporting writing processes for low performing writers.
Courses
SoSe 2012 | Pädagogisches Handeln und Lernorte – Seminar zur Nachbereitung auf das Berufsfelderschließende Praktikum |
WiSe 2011/2012 | Pädagogisches Handeln und Lernorte – Seminar zur Vorbereitung auf das Berufsfelderschließende Praktikum |
SoSe 2011 | Pädagogisches Handeln und Lernorte – Seminar zur Nachbereitung auf das Berufsfelderschließende Praktikum |
WiSe 2010/2011 | Pädagogisches Handeln und Lernorte – Seminar zur Vorbereitung auf das Berufsfelderschließende Praktikum |
SoSe 2010 | Let’s go Internet – Kolloquium zum L-M3: Unterrichten, Lernprozesse gestalten und erforschen |
SoSe 2008 | Pädagogisches Handeln und Lernorte - Seminar zur Vorbereitung auf das Berufsfelderschließende Praktikum |
WiSe 2006/2007 | Computer als Schreibwerkzeug im Deutschunterricht (Übung) |
Proceedings
- Tschackert, K. (2011). Writing Processes on the Computer – Types and Process-Productrelations. Paper Session. ECER 2011, Berlin, Germany.
- Tschackert, K. (2009). Schülerleistung und Prozessorientierung im Aufsatzunterricht als Bedingungsfaktoren für Schreibprozesse am Computer. Vortrag auf dem VIII. Prowitec‐Symposion, Gießen, Germany.
-
Tschackert, K. (2008). Schülerleistung und Prozessorientierung im Aufsatzunterricht als Bedingungsfaktoren für Schreibprozesse am Computer. Posterpräsentation auf 4. Berliner Methodentreffen Qualitative Forschung, Berlin, Germany.
Download
- Tschackert, K.; Schaumburg, H.; Prasse, D. (2008). Lernen in Notebook-Klassen. Ergebnisse aus dem Evaluationsbericht zum Projekt "1000mal1000. Notebooks im Schulranzen". Medienkongress, Villingen-Schwenningen, Germany.
- Schaumburg, H.; Prasse, D.; Tschackert, K. (2008). Innovative Instructional Practice With Laptops? A Video- and Interview-Based Study of Instructional Changes in Laptop Classrooms. AERA, New York, USA.
- Schaumburg, H.; Tschackert, K.; Prasse, D. (2007). Neuer Unterricht mit Neuen Medien? Ergebnisse einer Videostudie zum Einsatz mobiler Computer im Unterricht. AEPF, Lüneburg, Germany.
Publications
- Meissner, A.; Tschackert, K.; Blömeke, S. & Kämper-van den Boogaart, M. (2010). Entwicklung schulinterner Curricula. Eine Fallstudie zu institutionellen Bedingungsfaktoren. In: journal für schulentwicklung, 14 (4), 29-36.
- Schaumburg, H.; Tschackert, K. & Prasse, D. (2008). Neuer Unterricht mit neuen Medien? Ergebnisse einer Videostudie zum Einsatz mobiler Computer im Unterricht. In E.-M. Lankes (Hrsg.), Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Münster: Waxmann.
- Schaumburg, H.; Prasse, D.; Tschackert, K. & Blömeke, S. (2007). Lernen in Notebook-Klassen. Endbericht zur Evaluation des Projekts "1000mal1000: Notebooks im Schulranzen". Bonn: SaN-Verlag.
Philosophische Fakultät IV der Humboldt-Universität zu Berlin
Chair Instructional Research