Direkt zum InhaltDirekt zur SucheDirekt zur Navigation
▼ Zielgruppen ▼

Humboldt-Universität zu Berlin - Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät - Inklusion - Bildung - Schule

Postgraduates

Florian Schrumpf

Florian Schrumpf

State Examination for Special Education

Contact: f.schrumpf(at)gmail.com

 

Topic

Talking with Students about Diversity. Doing-Difference-Acts during Diversity-Specific Topics

Abstract

The topic of this phd-Project is Diversity as it is experienced by primary students when talking about it in primary schools. Therefor it is essential to analyse the term Diversity and its implications for schools and students. One first perception is, that diversity cannot be reduced by ‘common’ categories like race, gender or body. Despite Diversity doesn’t focus only on the conveniences of a cultural or sexual different group but also on implicated discrimination or social inequality. Using the Grounded-Theory-Methodlogy, the empirical part tries to identify processes of subjectification when talking with students in a specific topic about diversity.

Publications

Schrumpf, F. (2016). „Und dann hat die Lehrperson mir gesagt, dass (...) der wahrscheinlich eh bald abgeschoben wird“. Vorstellung und kritische Reflexion eines Hochschulseminars zum Thema „Heterogenität, Inklusion und Sachunterricht“ In D. Pech, C. Schomaker & T. Simon (Hrsg.), Sachunterrichtsdidaktik und Inklusion. Aufgaben, Perspektiven, Bestände. Baltmannsweiler: Schneider (in Vorbereitung).

Schrumpf, F. (2014). Geschlechterdiskurs und Sachunterricht. Theoretische und didaktische Ausführungen unter poststrukturalistischer Perspektive. „widerstreit-sachunterricht,“ 20/ April 2014. URL www.widerstreit-sachunterricht.de. - Zugriff am 13.05.2016.

Moser, V., Akhoondi, A., Bengel, A., Gasterstädt, J., Görtler, S., Nesyba, T., Piezunka, A., Schrumpf, F., Tegge, D., Wawzyniak , A. & Wiebigke, J. (2016). Graduiertenkolleg „Inklusion-Bildung-Schule: Analysen von Schulstrukturentwicklungen“ an der Humboldt-Universität zu Berlin. In A. Hinz, T. Kinne, R. Kruschel & S. Winter (Hrsg.), Von der Zukunft her denken. Inklusive Pädagogik im Diskurs (S. 140-152). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.