Humboldt-Universität zu Berlin - Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät - Inklusion - Bildung - Schule

Postgraduates

Angelika Bengel

Angelika Bengel

Master of Arts in Integrative Orthopedagogics/ Inclusive Education

Contact: angelika.bengel(at)yahoo.de

 

Topic

Organization Development and Professional Habitus. An Analysis of Conditions for School Development Processes towards One School for All

Abstract

This PhD project examines the conditions for changing patterns of thought and behavior from the perspective of teachers in order to get to an inclusive school. Building on insights gained in an empirical case study at an individual school, I explore specific factors for change. Data collection (group discussions, photograph interviews) and analysis of data run in a circular process, which is based on grounded theory. The essential hypothesis is that it is not enough to put a child with disabilities into a regular class to create one school for all. Rather, the whole school system needs to be changed. By using the concept of habitus and organisational development, this thesis` aim is to grasp and acknowledge the complexity of change.

Publications

Bengel, Angelika (2016). Bedingungen im Schulentwicklungsprozess hin zu einer Schule für Alle. In Tanja Sturm, Andreas Köpfer & Benjamin Wagener (Hrsg.), Bildungs- und Erziehungsorganisation im Spannungsfeld von Inklusion und Ökonomisierung (S. 180-190). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Bengel, Angelika (2015). Ein Leben mit dem Asperger-Syndrom. Zeitschrift Behindertenpädagogik, 54. Jg. (1), 41-73.

Moser, Vera, Akhoondi, Anja, Bengel, Angelika, Gasterstädt, Julia, Görtler, Sophie, Nesyba, Thea, Piezunka, Anne, Schrumpf, Florian, Tegge, Dana, Wawzyniak , Annika & Wiebigke, Julia (2016). Graduiertenkolleg „Inklusion-Bildung-Schule: Analysen von Schulstrukturentwicklungen“ an der Humboldt-Universität zu Berlin. In Andreas Hinz, Tanja Kinne, Robert Kruschel & Stephanie Winter (Hrsg.), Von der Zukunft her denken. Inklusive Pädagogik im Diskurs (S. 140-152). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Contributions to Conferences

Bengel, Angelika, Gasterstädt, Julia & Hackbarth, Anja (2016): Steuerbarkeit von Inklusion? Beitrag im Rahmen der 51. Sektionstagung der DGfE Sektion Sonderpädagogik in Paderborn.

Bengel, Angelika & Gasterstädt, Julia (2016): Der Leistungsbegriff im Kontext der Entwicklung inklusive Schulstrukturen. Eine Mehrebenenanalyse am Beispiel des Bundeslandes Hessen. Beitrag im Rahmen der 30. InklusionsforscherInnentagung an der Universität Bielefeld.

Bengel, Angelika (2015): Organisationsentwicklung und professioneller Habitus. Bedingungen im Schulentwicklungsprozess hin zu einer Schule für Alle. Beitrag im Rahmen der 50. Arbeitstagung der DGfE Sektion Sonderpädagogik an der FHNW in Basel.