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Humboldt-Universität zu Berlin - Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät - Hochschulforschung / Hochschulbildung

Publikationen

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Monographs and Edited volumes

 

Ploder, A., & Hamann, J. (Eds.) (2021). Practices of Ethnographic Research. Special issue of the Journal of Contemporary Ethnography, 50/1.

Hamann, J., & Maeße, J. (Eds.). (2019). Diskurs, Feld, Subjektivierung. Empirische und theoretische Fragen. Special Issue of the Zeitschrift für Diskursforschung, 1/2019. [introduction]

Hamann, J., Maeße, J., Gengnagel, V., & Hirschfeld, A. (Eds.). (2016). Macht in Wissenschaft und Gesellschaft. Diskurs- und feldanalytische Perspektiven. Wiesbaden: Springer. [table of contents]

Hamann, J. (2014). Die Bildung der Geisteswissenschaften. Zur Genese einer sozialen Konstruktion zwischen Diskurs und Feld. Konstanz: UVK. [introduction]

Hamann, J. (2009). Der Preis des Erfolges. Die ‘Krise der Geisteswissenschaften’ in feldtheoretischer Perspektive. Bamberg: University of Bamberg Press.

 

Journal articles

 

Hamann, J., & Beljean, S. (2021). Career Gatekeeping in Cultural Fields. American Journal of Cultural Sociology 9(1), 43-69. 

Ploder, A., Hamann, J. (2021). Practices of Ethnographic Research: Introduction to the Special Issue. Journal of Contemporary Ethnography 50/1, 3-10. 

Hamann, J. (2020). Governance by Numbers: A Panopticon Reversed?Politics and Governance 8(2), 68-71. 

Hamann, J. (2019). The Making of Professors. Assessment and Recognition in Academic Recruitment. Social Studies of Science, 49(6), 919-941. 

Hamann, J., & Maeße, J. (2019). Einleitung. Diskurs, Feld, Subjektivierung. Empirische und theoretische Fragen. Zeitschrift für Diskursforschung, 1/2019, 4-10. 

Angermuller, J., & Hamann, J. (2019). The celebrity logics of the academic field. The unequal distribution of citation visibility of Applied Linguistics professors in Germany, France, and the United Kingdom. Zeitschrift für Diskursforschung, 1/2019, 77-93. 

Hamann, J. (2018). Boundary Work between Two Cultures: Demarcating the Modern Geisteswissenschaften. History of Humanities, 3(1), 27-38.

Autorenkollektiv. (2018). Aktuelle Herausforderungen der Wissenschafts- und Hochschulforschung: Eine kollektive Standortbestimmung. Soziologie 47(2), 187-203. (with D. Kaldewey, N. Bieletzki, R. Bloch, T. Flink, M. Franzen, A. Graf, M. Hölscher, I. Huelsmann, A. Kosmützky, A.K. Krüger, A. Mayer, F. Meier, R. Müller, S. Priester, M. Reinhart, S. Rödder, C. Schneickert, K. Serrano Velarde) 

Hamann, J., & Suckert, L. (2018). Temporality in Discourse: Methodological Challenges and a Suggestion for a Quantified Qualitative Approach. Forum Qualitative Sozialforschung, 19(2), Art. 2.

Hamann, J., & Zimmer, L. M. (2017). The Internationality Imperative in Academia. The Ascend of Internationality as an Academic Virtue.Higher Education Research & Development, 36(7), 1418-1432. 

Hamann, J. (2016). Peer Review post mortem. Bewertungen in akademischen Nachrufen. Berliner Journal für Soziologie, 26(3), 433-457. 

Hamann, J. (2016). ‘Let us salute one of our kind’. How academic obituaries consecrate research biographies. Poetics, 56(3), 1-14. 

Hamann, J. (2016). The visible hand of research performance assessment. Higher Education, 72(6), 761-779. 

Maeße, J., & Hamann, J. (2016). Die Universität als Dispositiv. Die gesellschaftliche Einbettung von Bildung und Wissenschaft aus diskurstheoretischer Perspektive. Zeitschrift für Diskursforschung, 2016(1), 29-50. 

Polish translation: Maeße, J., & Hamann, J. (2018). Uniwersytet jako dyspozytyw. Społeczne osadzenie kształcenia i nauki z perspektywy teorii dyskursu. In H. Ostrowicka (Ed.): Analiza dyskursu w badaniach szkolnictwa wyższego (pp. 141-174). Warsaw: Wydawnictwo Akademickie.

Hamann, J. (2015). Die Geisteswissenschaften und ihr Bildungsdiskurs. Zur Kartierung eines vernachlässigten Gebiets der Wissenschaftssoziologie. Zeitschrift für Soziologie, 44(3), 180-196. 

Hamann, J. (2011). ‘Bildung’ in German human sciences: The discursive transformation of a concept. History of the Human Sciences, 24(5), 48-72. 

 

Contributions to edited volumes

 

Hamann, J., Schubert, J. (2021). Was heißt und wie bewertet man die gesellschaftliche Relevanz der Wissenschaft? In D. Kaldewey (ed.), Wissenschaftsforschung: Grundbegriffe, Forschungsfelder und Forschungsfragen. Berlin: de Gruyter. [forthcoming]

Hamann, J., Schmidt-Wellenburg, C. (2020). The Double Function of Rankings. Consecration and Dispositif in Transnational Academic Fields. In C. Schmidt-Wellenburg & S. Bernhard (ed.), Charting Transnational Fields. Methodology for a Political Sociology (pp. 160-177). London: Routledge. 

Hamann, J. (2019). Zum Auftritt der Figur ‘Professor’ in Berufungsverfahren. In T. Etzemüller (Ed.), Der Auftritt. Performanz in der Wissenschaft (pp. 291-306). Bielefeld: transcript. 

Hamann, J., Maeße, J., Scholz, R., & Angermuller, J. (2018). The academic dispositif. Towards a context-centred discourse analysis. In R. Scholz (Ed.), Quantifying Approaches to Discourse for Social Scientists (pp. 51-87). New York, NY: Palgrave Macmillan. 

Hamann, J. (2018). The production of research elites. Research performance assessment in the United Kingdom. In R. Bloch, A. Mitterle, C. Paradeise, & T. Peter (Eds.), Universities and the Production of Elites. Discourses, Policies, and Strategies of Excellence and Stratification in Higher Education (pp. 175-199). New York: Palgrave Macmillan. 

Hamann, J. (2017). Ranking Research: Rankings as Devices in Higher Education Governance. In S. Lessenich (Ed.), Geschlossene Gesellschaften. Verhandlungen des 38. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bamberg 2016. 

Hamann, J., & Beljean, S. (2017). Academic evaluation in higher education. In P. Teixeira & J. C. Shin (Eds.), Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions. Dordrecht: Springer.

Hamann, J. (2016). Akademische Nachrufe als Datensorte für die Geschichte der Soziologie. In S. Moebius & A. Ploder (Eds.), Handbuch Geschichte der deutschsprachigen Soziologie, Bd. 2: Forschungsdesign, Theorien und Methoden (pp. 231-242). Wiesbaden: Springer. 

Hamann, J. (2016). Berufungsakten als Datensorte für die Geschichte der Soziologie. In S. Moebius & A. Ploder (Eds.), Handbuch Geschichte der deutschsprachigen Soziologie. Bd. 2: Forschungsdesign, Theorien und Methoden (pp. 243-255). Wiesbaden: Springer. 

Hamann, J., Maeße, J., Gengnagel, V., & Hirschfeld, A. (2016). Einleitung. Macht in Wissenschaft und Gesellschaft. In J. Hamann, J. Maeße, V. Gengnagel, & A. Hirschfeld (Eds.), Macht in Wissenschaft und Gesellschaft. Diskurs- und feldanalytische Perspektiven (pp. 1-22). Wiesbaden: Springer. 

Hamann, J. (2016). Wie entstehen wissenschaftliche Subjekte? Zum professoralen Ethos akademischer Lebenspraxis. In J. Hamann, J. Maeße, V. Gengnagel, & A. Hirschfeld (Eds.), Macht in Wissenschaft und Gesellschaft. Diskurs- und feldanalytische Perspektiven (pp. 83-111). Wiesbaden: Springer. 

Gengnagel, V., & Hamann, J. (2014). The Making and Persisting of Modern German Humanities. Balancing Acts between Autonomy and Social Relevance. In R. Bod, J. Maat, & T. Weststeijn (Eds.), The Making of the Humanities III. The Modern Humanities (pp. 641-654). Amsterdam: Amsterdam University Press. 

Hamann, J. (2012). Der geisteswissenschaftliche Bildungsdiskurs der preußischen Universitätsreform. Versuch einer wissenssoziologischen Feld- und Diskursanalyse. In S. Bernhard & C. Schmidt-Wellenburg (Eds.), Feldanalyse als Forschungsprogramm, Bd. 1: Der programmatische Kern (pp. 345-380). Wiesbaden: VS Verlag. 

Hamann, J. (2011). Phasen und Formen der Öffnung. Texte und Kontexte des geisteswissenschaftlichen Bildungsdiskurses. In J. Angermüller, J. Maeße, & J. Standke (Eds.), Moving (Con)Texts. Produktion und Verbreitung von Ideen in der globalen Wissensökonomie (pp. 18-43). Berlin: Peter Lang.

 

Miscellaneous

 

Hamann, J., Kaldewey, D., Schubert, J. (2019). Die gesellschaftliche Relevanz von Forschung. Drei Modelle ihrer Bewertbarkeit. Wissenschaftsmanagement 2(2019), 133-137. [pdf]

Blome, F., Hamann, J., & Kosmützky, A. (2019) Academia in the Age of Comparison: Methodological and Empirical Perspectives. Conference report published on hsozkult. 

Franzen, M., Krause, M., Daye, Ch., Halsmayer, V., Hamann, J., Holzhauser, N., Korte, J., Osrecki, F., Ploder, A., Sutter, B. (2019) Das DFG-Netzwerk “Soziologie soziologischen Wissens”. Soziologie, 48(3), 293-308.

Hamann, J., Kaldewey, D., & Schubert, J. (2019) Ist gesellschaftliche Relevanz von Forschung bewertbar, und wenn ja, wie? Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften. 

Covered in: ORF Ö1 RadioScience.ORF.atMakro Mikro Podcast of the Austrian Academy of Scienceswissenschaftskommunikation.de

Hamann, J. (2018). What you see is what it’s worth? Report on the International Workshop ‘The Role of Visibility in Academic Evaluation. (E)Valuation Studies in Science and Higher Education’. Conference report published on Soziopolis.

Hamann, J. (2018). ‘Deutsche Nachrufe erzählen gerne Heldengeschichten'”, Interview in: Deutsche Universitätszeitung 2018(2), 9. 

Hamann, J. (2017). The Making of the ‘Geisteswissenschaften’. A Case of Boundary Work? FIW Working Paper No. 7. Bonn: Forum Internationale Wissenschaft. 

Hamann, J. (2015). Posthumous (E)valuation. Research Biographies in US Sociology, as Reflected in Academic Obituaries. Timelines – Newsletter of the ASA Section History of Sociology 2015(24), 10-13. 

Frerichs, S., & Hamann, J. (2007). Von A wie Aufklärung bis Z wie Zaster. Wer buchstabiert wirklich das ABC der Menschheit? uni.vers 13, 3-5.