Humboldt-Universität zu Berlin - Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät - Empirische Lehr-Lernforschung unter Bedingungen migrationsbezogener Heterogenität

Aktuelle Publikationen

Boda, Z., Lorenz, G., Jansen, M., Stanat, P. & Edele, A. (2023).

Ethnic diversity fosters the social integration of refugee students. Nature Human Behaviour. https://doi.org/10.1038/s41562-023-01577-x

 

Edele, A., Seuring, J., Schotte, K., Kristen, C., Stanat, P. (2023).

Is the First Language a Resource, an Obstacle, or Irrelevant for Language Minority Students' Education?. In: Weinert, S., Blossfeld, G.J., Blossfeld, HP. (eds) Education, Competence Development and Career Trajectories. Methodology of Educational Measurement and Assessment. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-27007-9_16

 

Hunkler, C., & Schotte, K. (2023).

Educational Integration by the Third Generation? Placement and Academic Achievement of Students with Immigrant Background in Germany. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01161-z

 
Edele, A., & Stanat, P. (2022).

Zuwanderung und soziale Ungleichheit [Immigration and social inequality]. In H. Reinders, D. Bergs-Winkels, A. Prochnow & I. Post. (Hrsg.), Lehrbuch Empirische Bildungsforschung: Eine elementare Einführung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27277-7_58

 
Schotte, K., Rjosk, C., Edele, A., Hachfeld, A. & Stanat, P. (2022).

Do teachers’ cultural beliefs really matter for students’ school adaptation? A multilevel analysis of students’ academic achievement and psychological school adjustment. Social Psychology of Education, 25, 75–112. https://doi.org/10.1007/s11218-021-09669-0

 
Winkler, O., Jansen, M. & Edele, A. (2022).

Warum gibt es in Ostdeutschland weniger einwanderungsbezogene Bildungsungleichheit? Bedingungen der Bildungsbeteiligung und Lesekompetenz von Heranwachsenden mit Einwanderungsgeschichte in Ost- und Westdeutschland [Why is there less immigration-related educational inequality in East Germany? Conditions of educational participation and reading literacy of immigrant adolescents in East and West Germany]. Zeitschrift für Soziologie, 51(2), 131-153. https://doi.org/10.1515/zfsoz-2022-0012