Fränze Sophie Wagner (represented by Ina Wittkopf)
Lecturer for Special Duties
Office: Geschwister-Scholl-Straße 7, R. 312, 10117 Berlin
Mailing address: Unter den Linden 6, 10099 Berlin
Phone: +49 (0)30/2093-66857
Fax.: +49 (0)30/2093-1828
E-mail: fraenze.sophie.wagner@hu-berlin.de
Substitute e-mail: ina.wittkopf.1@hu-berlin.de
Focus Areas in Teaching and Research
Office Hours
Fränze Wagner is currently on maternity and parental leave.
Her substitute is Ina Wittkopf (ina.wittkopf.1@hu-berlin.de), who is responsible for the final Module examinations. To arrange an appointment for consultation hours, please schedule an individual appointment via e-mail.
Certificates for successfully completed preparatory and follow-up Seminars have already been fully recorded in AGNES. Instructions for downloading these certificates can be found here: https://fakultaeten.hu-berlin.de/de/ksb/studiumlehre/pruefungsbueros/erziehung/bildungswissenschaften/2023-0-2-1.pdf.
- Since May 2017: Lecturer for Special Duties in the Department of Systematic Didactics and Teaching Research, Institute of Educational Sciences, Humboldt University of Berlin.
- 2015/16: Dialogue moderator at an integrated secondary school in Berlin (Dialog macht Schule).
- 2014–2017: Research associate in the project “Languages–Shape–Opportunities: Innovations for Berlin Teacher Education” at the Professional School of Education, Humboldt University of Berlin.
- 2013/14: Co-director of the teacher training program “ProPraxis for Continuing Education” with Prof. Dr. Barbara Koch-Priewe, focusing on researching one’s own teaching practice at bibis (Bielefeld), as well as an internship in the project “Jakob Muth Prize for Inclusive Schools” of the Bertelsmann Foundation.
- Diploma in Educational Science (Dipl. Päd.) in 2013 at Bielefeld University.
- Teacher education
- Research-based learning, practice research
- Professional beliefs of (prospective) teachers (especially) in the field of German as a Second Language/ language education)
Essays
-
Paetsch, J., Darsow, A., Wagner, F., Hammer, S. & Ehmke, T. (2019). Prädiktoren des Kompetenzzuwachses im Bereich Deutsch als Zweitsprache bei Lehramtsstudierenden. Unterrichtswissenschaft, 47 (1), 51-77. doi:10.1007/s42010-019-00038-7.
- Wagner, Fränze Sophie & Paetsch, Jennifer (2018): Bewertung der curricularen Validität des Instrumentes DaZKom für die Deutsch-als-Zweitsprache-Module an Berliner Universitäten. In Timo Ehmke; Barbara Koch-Priewe; Anne Köker & Udo Ohm (Hrsg.), Professionelle Kompetenzen angehender Lehrkräfte im Bereich Deutsch als Zweitsprache (Arbeitstitel). Münster: Waxmann.
- Paetsch, Jennifer; Wagner, Fränze Sophie & Darsow, Annkathrin (2017). Prädiktoren der Zufriedenheit von Lehramtsstudierenden mit den Berliner Deutsch-als-Zweitsprache-Modulen: Ansatzpunkte für Veränderungsmaßnahmen in der Hochschullehre. In Brigitte Jostes; Daniela Caspari & Beate Lütke (Hrsg.), Sprachen – Bilden – Chancen: Sprachbildung in Didaktik und Lehrkräftebildung. Münster: Waxmann.
- Darsow, Annkathrin; Wagner, Fränze Sophie & Paetsch, Jennifer (2017). Konzept für die empirische Untersuchung der Berliner DaZ-Module. In Michael Becker-Mrotzek; Peter Rosenberg; Christoph Schroeder & Annika Witte (Hrsg.), Deutsch als Zweitsprache in der Lehrerbildung (S. 187–202). Münster: Waxmann.
- Lütke, Beate; Wagner, Fränze Sophie; Darsow, Annkathrin; Börsel, Anke; Jostes, Brigitte & Paetsch, Jennifer (2016). DaZ und Sprachbildung in der Berliner Lehrkräftebildung. Die Deutsche Schule, 13, 23–34.
- Darsow, Annkathrin; Wagner, Fränze Sophie (2015). Die DaZ-Module an den drei Berliner Universitäten. Ein Überblick.
Lectures
- Wagner, Fränze Sophie (2017). Überzeugungen von Lehramtsstudierenden zu Sprache im Fachunterricht vor und nach Besuch der Berliner Deutsch-als-Zweitsprache (DaZ)-Module. Vortrag auf der AEPF, Tübingen (25.09.2017).
- Wagner, Fränze Sophie (2017). Unterrichtsbezogene Überzeugungen von Lehramtsstudierenden im Bereich Deutsch als Zweitsprache (DaZ)/Sprachbildung. Überzeugungen zur Bedeutung von Sprache im Fachunterricht. Tagungsbeitrag „Neue Perspektiven für die Lehrkräftebildung: Ergebnisse aus dem Projekt Sprachen-Bilden-Chancen“, Humboldt-Universität zu Berlin (07.04.2017).
- Paetsch, Jennifer; Darsow, Annkathrin & Wagner, Fränze Sophie (2017). Evaluation der Berliner Deutsch-als-Zweitsprache (DaZ)-Module: Erste Ergebnisse. Vortrag im Psychologischen Forschungskolloquium der Universität Augsburg (19.01.2017).
- Wagner, Fränze Sophie (2016). Unterrichtsbezogene Überzeugungen von Lehramtsstudierenden im Bereich Deutsch als Zweitsprache – Erste Ergebnisse. Tagungsbeitrag „Sprache im Fachunterricht“, Friedrich-Schiller-Universität Jena (25.11.2016).
- Paetsch, Jennifer; Wagner, Fränze Sophie & Darsow, Annkathrin (2016). Kompetenzzuwachs im Bereich Deutsch als Zweitsprache bei Berliner Lehramtsstudierenden. Tagungsbeitrag AEPF, Rostock (19.-21.09.2016).
- Paetsch, Jennifer; Wagner, Fränze Sophie & Darsow, Annkathrin (2016). Opportunities to learn (OTL) in teacher education and competencies of future teachers in the field of German as a second language (GSL). Tagungsbeitrag ECER, Dublin (22.-26.08.2016).
- Wagner, Fränze Sophie; Paetsch, Jennifer & Annkathrin Darsow (2016). Universitäre Lerngelegenheiten und Kompetenzen von angehenden Lehrkräften im Bereich Deutsch als Zweitsprache. Tagungsbeitrag GEBF, Berlin (11.-13.03.2016).
- Darsow, Annkathrin; Wagner, Fränze Sophie & Paetsch, Jennifer (2015). Metadaten im Projekt „Sprachen-Bilden-Chancen: Innovationen für das Berliner Lehramt“ – Teilprojekt: Evaluation der Berliner DaZ-Module. Workshop zur „Metadatenerhebung in Untersuchungen zur Unterrichtsinteraktion sowie zu Migration und Mehrsprachigkeit in Bildungskontexten“, Friedrich-Schiller-Universität Jena (06./07.11.2015).