Humboldt-Universität zu Berlin - Faculty of Humanities and Social Science - Chair School Education & Pedagogy

Fränze Sophie Wagner (represented by Ina Wittkopf)


Lecturer for Special Duties

 

Photo: Marie Theres Graf, Fotografschaft Erlangen

 

 

 

Office: Geschwister-Scholl-Straße 7, R. 312, 10117 Berlin

Mailing address: Unter den Linden 6, 10099 Berlin

Phone: +49 (0)30/2093-66857

Fax.: +49 (0)30/2093-1828

E-mail: fraenze.sophie.wagner@hu-berlin.de

Substitute e-mail: ina.wittkopf.1@hu-berlin.de

 

 

Office Hours

Curriculum of Fränze Wagner

Focus Areas in Teaching and Research

Publications

 

 

Office Hours

 

Fränze Wagner is currently on maternity and parental leave.

 

Her substitute is Ina Wittkopf (ina.wittkopf.1@hu-berlin.de), who is responsible for the final Module examinations. To arrange an appointment for consultation hours, please schedule an individual appointment via e-mail.

Certificates for successfully completed preparatory and follow-up Seminars have already been fully recorded in AGNES. Instructions for downloading these certificates can be found here: https://fakultaeten.hu-berlin.de/de/ksb/studiumlehre/pruefungsbueros/erziehung/bildungswissenschaften/2023-0-2-1.pdf.

 

 


 

Curriculum Vitae of Fränze Wagner

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  • Since May 2017: Lecturer for Special Duties in the Department of Systematic Didactics and Teaching Research, Institute of Educational Sciences, Humboldt University of Berlin.
  • 2015/16: Dialogue moderator at an integrated secondary school in Berlin (Dialog macht Schule).
  • 2014–2017: Research associate in the project “Languages–Shape–Opportunities: Innovations for Berlin Teacher Education” at the Professional School of Education, Humboldt University of Berlin.
  • 2013/14: Co-director of the teacher training program “ProPraxis for Continuing Education” with Prof. Dr. Barbara Koch-Priewe, focusing on researching one’s own teaching practice at bibis (Bielefeld), as well as an internship in the project “Jakob Muth Prize for Inclusive Schools” of the Bertelsmann Foundation.
  • Diploma in Educational Science (Dipl. Päd.) in 2013 at Bielefeld University.

 

 


 

 

Focus areas in teaching and research

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  • Teacher education
  • Research-based learning, practice research
  • Professional beliefs of (prospective) teachers (especially) in the field of German as a Second Language/ language education)

 

 


 

 

Publications

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Essays

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  • Paetsch, J., Darsow, A., Wagner, F., Hammer, S. & Ehmke, T. (2019). Prädiktoren des Kompetenzzuwachses im Bereich Deutsch als Zweitsprache bei Lehramtsstudierenden. Unterrichtswissenschaft, 47 (1), 51-77. doi:10.1007/s42010-019-00038-7.

  • Wagner, Fränze Sophie & Paetsch, Jennifer (2018): Bewertung der curricularen Validität des Instrumentes DaZKom für die Deutsch-als-Zweitsprache-Module an Berliner Universitäten. In Timo Ehmke; Barbara Koch-Priewe; Anne Köker & Udo Ohm (Hrsg.), Professionelle Kompetenzen angehender Lehrkräfte im Bereich Deutsch als Zweitsprache (Arbeitstitel). Münster: Waxmann.
  • Paetsch, Jennifer; Wagner, Fränze Sophie & Darsow, Annkathrin (2017). Prädiktoren der Zufriedenheit von Lehramtsstudierenden mit den Berliner Deutsch-als-Zweitsprache-Modulen: Ansatzpunkte für Veränderungsmaßnahmen in der Hochschullehre. In Brigitte Jostes; Daniela Caspari & Beate Lütke (Hrsg.), Sprachen – Bilden – Chancen: Sprachbildung in Didaktik und Lehrkräftebildung. Münster: Waxmann.
  • Darsow, Annkathrin; Wagner, Fränze Sophie & Paetsch, Jennifer (2017). Konzept für die empirische Untersuchung der Berliner DaZ-Module. In Michael Becker-Mrotzek; Peter Rosenberg; Christoph Schroeder & Annika Witte (Hrsg.), Deutsch als Zweitsprache in der Lehrerbildung (S. 187–202). Münster: Waxmann.
  • Lütke, Beate; Wagner, Fränze Sophie; Darsow, Annkathrin; Börsel, Anke; Jostes, Brigitte & Paetsch, Jennifer (2016). DaZ und Sprachbildung in der Berliner Lehrkräftebildung. Die Deutsche Schule, 13, 23–34.
  • Darsow, Annkathrin; Wagner, Fränze Sophie (2015). Die DaZ-Module an den drei Berliner Universitäten. Ein Überblick.

 

 

Lectures

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  • Wagner, Fränze Sophie (2017). Überzeugungen von Lehramtsstudierenden zu Sprache im Fachunterricht vor und nach Besuch der Berliner Deutsch-als-Zweitsprache (DaZ)-Module. Vortrag auf der AEPF, Tübingen (25.09.2017).
  • Wagner, Fränze Sophie (2017). Unterrichtsbezogene Überzeugungen von Lehramtsstudierenden im Bereich Deutsch als Zweitsprache (DaZ)/Sprachbildung. Überzeugungen zur Bedeutung von Sprache im Fachunterricht. Tagungsbeitrag „Neue Perspektiven für die Lehrkräftebildung: Ergebnisse aus dem Projekt Sprachen-Bilden-Chancen“, Humboldt-Universität zu Berlin (07.04.2017).
  • Paetsch, Jennifer; Darsow, Annkathrin & Wagner, Fränze Sophie (2017). Evaluation der Berliner Deutsch-als-Zweitsprache (DaZ)-Module: Erste Ergebnisse. Vortrag im Psychologischen Forschungskolloquium der Universität Augsburg (19.01.2017).
  • Wagner, Fränze Sophie (2016). Unterrichtsbezogene Überzeugungen von Lehramtsstudierenden im Bereich Deutsch als Zweitsprache – Erste Ergebnisse. Tagungsbeitrag „Sprache im Fachunterricht“, Friedrich-Schiller-Universität Jena (25.11.2016).
  • Paetsch, Jennifer; Wagner, Fränze Sophie & Darsow, Annkathrin (2016). Kompetenzzuwachs im Bereich Deutsch als Zweitsprache bei Berliner Lehramtsstudierenden. Tagungsbeitrag AEPF, Rostock (19.-21.09.2016).
  • Paetsch, Jennifer; Wagner, Fränze Sophie & Darsow, Annkathrin (2016). Opportunities to learn (OTL) in teacher education and competencies of future teachers in the field of German as a second language (GSL). Tagungsbeitrag ECER, Dublin (22.-26.08.2016).
  • Wagner, Fränze Sophie; Paetsch, Jennifer & Annkathrin Darsow (2016). Universitäre Lerngelegenheiten und Kompetenzen von angehenden Lehrkräften im Bereich Deutsch als Zweitsprache. Tagungsbeitrag GEBF, Berlin (11.-13.03.2016).
  • Darsow, Annkathrin; Wagner, Fränze Sophie & Paetsch, Jennifer (2015). Metadaten im Projekt „Sprachen-Bilden-Chancen: Innovationen für das Berliner Lehramt“ – Teilprojekt: Evaluation der Berliner DaZ-Module. Workshop zur „Metadatenerhebung in Untersuchungen zur Unterrichtsinteraktion sowie zu Migration und Mehrsprachigkeit in Bildungskontexten“, Friedrich-Schiller-Universität Jena (06./07.11.2015).